Monday, November 5, 2012

Harimau bintang baham 15 orang di Nepal diburu

KATHMANDU: Pihak berkuasa Nepal berusaha untuk membunuh seekor harimau bintang yang dipercayai membunuh 15 orang sejak 15 bulan lalu.

Kepala mangsa terbaru haiwan itu, seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun, ditemui dalam hutan yang terletak kira-kira satu kilometer dari kediaman mangsa, kata Ketua Polis Daerah Baitadi, Kamal Prasad Kharel.

Kawasan itu terletak kira-kira 600 kilometer ke barat Kathmandu.

cheetah
gambar hiasan
CNN melaporkan, haiwan itu mengheret kanak-kanak berkenaan ke dalam hutan untuk memakannya, mangsa ke-15 sejak ia mula mengganas tahun lalu.

Kamal mengesyaki seekor harimau bintang, atau paling banyak dua, bertanggungjawab terhadap kematian penduduk daerah itu.

Pakar ekologi Jabatan Taman Negara dan Perlindungan Hidupan Liar di Kathmandu, Maheshwor Dhakal, berkata, sekumpulan haiwan itu yang mendiami kawasan rendah di pergunungan Nepal mungkin menyebabkan lebih banyak kematian. “Sebaik saja haiwan liar merasai kemasinan darah manusia, ia tidak inginkan lagi memakan haiwan lain, seperti rusa,” katanya.

Menurutnya, angka kematian sebenar mungkin lebih tinggi daripada 15 kerana terdapat serangan lain di Uttarkhand di utara India yang bersempadan dengan daerah Baitadi.

Daripada 15 mangsa di Nepal setakat ini, dua pertiga daripadanya ialah kanak-kanak bawah usia 10 tahun dan semuanya berasal dari kampung kecil yang jauh di pedalaman. 

sumber- DM

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...