Monday, December 3, 2012

Ikan robotik untuk dipelihara

Memelihara ikan dalam akuarium bukanlah sesuatu perkara yang mudah. Ikan yang dipelihara haruslah diberi makan, manakala akuarium pula haruslah dicuci dan ditukar airnya pada masa tertentu. Jika tidak, ikan-ikan tersebut mungkin akan jatuh sakit atau mati.

ikan robot

Dengan teknologi baru, Tiada apa lagi yang harus dirisaukan. Takara Tomy telah menghasilkan ikan robotik yang bergerak seakan ikan sebenar. Mungkin agak pelik jika memelihara robot sebagai ganti kepada haiwan peliharan. Namun, inilah penyelesaian terbaik bagi tuan yang malas menjaga haiwan peliharaan mereka.

robot ikan

Robot ikan tersebut dapat berfungsi seakan ikan sebenar. Ia mampu berenang, makan, serta boleh bergerak seakan ikan yang dipelihara. Setiap dari robot ini dihidupkan dengan kuasa 2 biji bateri jam lithium-ion yang membolehkan ekornya untuk bergerak.

ikan hias

Buat masa ini, patern yang dihasilkan dari jauh kelihatan seperti ikan sebenar, namun secara dekat, jelas menampakkan ia adalah robot. Harga untuk seekor ikan robotik ini dijual pada harga $37. Ianya mula ditayangkan pada umum ketika festival International Toy Show di Tokyo, awal tahun ini.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...