Saturday, July 28, 2012

Dunia menanti perasmian Olimpik London

Sir Matthew Pinsent
Sir Matthew Pinsent mengaktifkan kawah obor Olimpik pada hari terakhir larian obor. - Foto ihsan London 2012
PEMBUKAAN rasmi sukan Olimpik London 2012 dilihat akan menjadi upacara gilang-gemilang melangkaui jangkaan kerana penonton seluruh dunia begitu teruja menyaksikan raptai akhir, semalam

Selepas persediaan selama tujuh tahun, selepas dikejutkan dengan letupan bom di tengah London sehari selepas menjadi tuan rumah Olimpik pada 2005, majlis pembukaan akan berlangsung hari ini - jam 8.12 malam waktu London (sekitar jam 4.12 pagi esok waktu Malaysia).

Sukarelawan dan tentera diberi tiket secara percuma sebagai tanda penghargaan atas usaha meraka sepanjang pembabitan dalam sukan Olimpik,
15,000 peserta upacara tersebut boleh memberikan tiket mereka kepada ahli keluarga dan rakan.

Seramai 60,000 penonton dijangka akan menyaksikan upacara hebat majlis perasmian tersebut.

Tema upacara perasmian menelan belanja 27 juta pound (RM132.4 juta), yang menceritakan tentang Ises of Wonder iaitu hasil inspirasi William Shakespeare, The Tempest.

Namun begitu, segala atur cara majlis dirahsiakan. Mereka yang menghadiri upcara raptai diminta merahsiakan maklumat.

Upacara ini akan disaksikan seluruh dunia menerusi siaran televisyen dan atas talian.

Danny Boyle pernah memenangi Oscar telah dipertanggungjawabkan untuk menyempurnakan majlis perasmian Sukan Olimpik berprestij ini.

Boyle memenangi Academy Award hasil arahan filem Slumdog Millionaire menerangkan tentang idea-idea yang membimbingkan mereka untuk menghasilkan upacara tersebut.

Seorang lagi pengarah filem, Stephen Daldry merupakan pengarah kreatif majlis perasmian tersebut, mendedahkan upacara ini kaya dengan warisan, kepelbagaian, tenaga, daya cipta kreativiti yang benar-benar menerangkan tentang kepulauan Britian.

Sementara itu, skuad memanah negara akan memulakan kira-kira lapan jam sebelum majlis perasmian sukan Olimpik bermula di sebelah malam esoknya dengan harapan yang disandarkan kepada pasukan lelaki yang diketuai oleh Cheng Chu Sian.

Chu Sian, Khairul Anuar Mohamad dan Haziq Kamaruddin akan memulakan acara recurve kategori berpasukan lelaki kira-kira jam 9 pagi waktu tempatan (4 petang waktu Malaysia).

Berbekalkan pengalaman Chu Sian pernah menyertai Olimpik Beijing 2008 dan prestasi semasa Khairul Anuar, selaku pemain kelima ranking dunia.

Mereka diharap dapat melangkah ke pusingan 16 daripada 64 peserta lain.

Di gelanggang yang sama, Padang Kriket Lord, wakil tunggal peserta wanita negara, Nurul Syafikah Hashim juga beraksi dalam acara recurve kategori perseorangan wanita.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...