Saturday, July 28, 2012

Ikat kaki! Tradisi seram masyarakat China.

pengikatan kaki / foot binding

Foot Binding atau pengikatan kaki adalah tradisi menghentikan pertumbuhan kaki wanita China pada zaman dahulu. Tradisi ini telah menyebabkan penderitaan besar bagi kaum wanita China pada masa itu. Pengikatan kaki biasanya bermula apabila kanak-kanak perempuan mencecah usia empat hingga tujuh tahun.

Pengikatan kaki dilakukan dengan cara membalut kaki dengan ketat menggunakan kain sepanjang 10 meter dan lebar 2 cm, kemudian melipat empat jari kaki ke bahagian bawah lalu menarik ibu jari kaki medekati tumit. Hal ini membuatkan kaki menjadi lebih pendek. Pembalut kaki semakin diketatkan dari hari ke hari dan kaki dipaksa memakai kasut yang semakin kecil. Kaki harus dicuci dan dipotong kukunya. Jika tidak, ia akan membuatkan kuku pada kaki yang diikat menusuk ke dalam dan menyebabkan jangkitan.

Jika balutan terlalu ketat maka akan terjadi kematu yang harus dipotong menggunakan pisau. Kemudian kaki juga harus menjalani terapi sejuk dan panas bagi mengurangkan rasa sakit. Pengikatan kaki membuatkan pengaliran darah tidak lancar sehingga daging kaki menjadi busuk dan mengeluarkan nanah. Menurut generasi pada zaman tersebut, semakin kecil kaki seorang gadis maka semakin cantik dia dipandang. Panjang kaki seorang gadis hanya sekitar 10-15 cm sahaja.

Pengikatan kaki sering menyebabkan kecacatan seperti lumpuh malahan ada yang berlaku kematian kanak-kanak perempuan kerana jangkitan, namun perkara ini telah dianggap normal. Pengikatan kaki juga menyebabkan wanita sukar untuk berjalan dan melakukan kerja rumah. Dalam jangka masa panjang, ia menyebabkan kecacatan pada kaum wanita ketika usia tua di China.

Pengikatan kaki bermula pada penghujung pemerintahan dinasti Tang (618-907). Sepanjang sekitar seribu tahun adat ini diamalkan, lebih dari satu billion wanita China yang telah mempraktikkannya.

Pengikatan kaki pada mulanya lebih cenderung diamalkan oleh golongan bangsawan dan kenamaan. Adat ini menyebabkan golongan wanita menjadi seseorang yang tidak berguna terutama untuk aktiviti pekerjaan di luar rumah. Orang miskin pula lebih malang kerana sukar untuk mengusahakan bendang dan kebun untuk mencari rezeki. Pengikatan kaki kemudiannya menjadi syarat dalam pernikahan.

Lelaki tidak akan menikahi perempuan yang kakinya tidak diikat. Seorang gadis harus diikat kakinya supaya dapat berkahwin terutama dengan golongan pertengahan ke atas. Tanggungjawab seorang ibu pula ialah harus memastikan anak mereka diikat kaki jika benar-benar mahukan anak mereka berkahwin. Pengikatan kaki menjadi lambang kesucian kerana apabila ia diikat, ia akan kekal untuk seseorang wanita. Dengan kedatangan Revolusi Sun Yat Sen pada tahun 1911, amalan ini telah diharamkan oleh pemerintah China.

sumber- Orbit

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...