Tuesday, July 31, 2012

Lebih 300 juta bergelap di India

SEJUMLAH penumpang menunggu ketibaan kereta api di sebuah stesen semasa bekalan elektrik terputus sehingga menjejaskan perkhidmatan itu di New Delhi semalam.
SEJUMLAH penumpang menunggu ketibaan kereta api di sebuah stesen semasa bekalan elektrik terputus sehingga menjejaskan perkhidmatan itu di New Delhi semalam.
NEW DELHI - Kegagalan rangkaian penghantaran elektrik menyebabkan lebih 300 juta orang di sini dan di sebahagian besar utara India terpaksa bergelap semalam apabila negara itu mengalami gangguan bekalan tenaga yang terburuk dalam tempoh lebih sedekad.

Bekalan elektrik di sini dan tujuh negeri lain terputus selepas tengah malam dan masih belum pulih pada awal pagi.

Gangguan itu menyebabkan beribu-ribu pekerja terkandas ekoran banyak perkhidmatan tren elektrik di sini terpaksa dibatalkan.

"Saya lewat selama 45 minit untuk ke tempat kerja. Pada mulanya bekalan elektrik terputus sejak pukul 2 pagi dan selepas itu, perkhidmatan tren tergendala selama 13 minit," kata seorang lelaki berusia 32 tahun, Keshav Shah yang berkerja di sebuah firma perisian komputer sekitar 30 kilometer dari sini.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Tenaga, Sushilkumar Shinde tanpa mengulas lanjut menyalahkan satu insiden dekat Agra sebagai punca gangguan elektrik berlaku.

Menurutnya, 60 peratus bekalan elektrik pulih menjelang lewat pagi dengan keseluruhan perkhidmatan kembali seperti biasa pada tengah hari semalam.

Gangguan bekalan elektrik sehingga lapan jam sehari kerap berlaku di sebahagian besar negara itu yang mencetuskan bantahan orang ramai ketika India kini mengalami cuaca paling panas dalam tempoh beberapa tahun. 

sumber- Reuters

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...