Friday, August 3, 2012

10 masjid paling cantik di dunia berserta info

Masjid adalah tempat untuk umat Islam beribadat ataupun lebih sesuai digelar sebagai rumah Allah. Peranan masjid bukan sahaja menjadi tempat untuk bersolat, tetapi ianya juga berperanan sebagai pusat aktiviti umat Islam. Kriteria untuk memilih masjid tercantik di dunia ini berdasarkan keluasan, sejarah, kemudahan dan fungsi sesebuah masjid tersebut.

10. Masjid Baitul Mukarram di Dhaka City, Bangladesh.

Masjid Baitul Mukarram
Masjid di negara Bangladesh. Dibina sekitar 1960-an dan terletak di tengah-tengah bandar Bangladesh. Mampu memuatkan 30, 000 jemaah dalam satu masa. Walaupun masjid ini adalah antara 10 masjid yang terbesar di dunia, keluasannya masih tidak mampu untuk menampung jemaah yang sangat ramai di negara itu. Disebabkan masalah tersebut, kerajaan Bangladesh memutuskan untuk menambahkan lagi keluasan masjid ini.


09. Masjid Faisal di Islamabad, Pakistan.

Masjid Faisal
Masjid Faisal di Islamabad ini adalah masjid yang terbesar di Selatan dan Timur Asia. Ia juga merupakan masjid yang ke-4 terbesar di dunia. Masjid ini pernah memegang rekod sebagai masjid terbesar dunia pada 1986-1993 sebelum diatasi oleh Masjid Hassan II di Casablanca, Morocco dan selepas pembesaran Masjid Al-Haram (Grand Mosque) di Mekah dan Al-Masjid Al-Nabawi (Masjid Nabi) di Madinah, Saudi Arabia pada tahun 1990-an.


08. Masjid Sultan, Singapura.

Masjid Sultan
Masjid Sultan yang terletak di Muscat Street dan North Bridge Road di Kampong Glam Rochor di Singapura ini masih dianggap sebagai salah satu masjid terpenting di Singapura. Masjid sultan pada dasarnya tidak berubah sejak ia dibina, hanya dengan penambahbaikan yang dibuat di dewan utama pada tahun 1960 dan penambahan pada tahun 1993. Ia diisytiharkan sebagai monumen kebangsaan Singapura pada 14 March 1975.


07. Masjid Baiturrahman, Bandar Acheh, Indonesia.

Masjid Baiturrahman
Masjid Baiturrahman adalah sebuah masjid yang terletak di pusat bandar Bandar Aceh, Indonesia. Masjid ini merupakan masjid Kesultanan Aceh. Ketika Belanda menyerang Bandar Aceh pada tahun 1873, masjid tersebut telah dibakar dan Belanda memperbaikinya semula. Masjid berkubah ini dapat disiapkan pada 27 Disember, 1883. Ianya diperluaskan lagi dengan 3 kubah pada tahun 1935. Dan akhir sekali ditambah kepada 5 kubah pada 1959-1968. Masjid ini merupakan salah satu masjid yang tercantik di Indonesia, mempunyai bentuk yang unik, ukiran yang menarik, halaman yang luas dan penuh keselesaan ketika berada di dalamnya.


06. Masjid Taj'ul, Bhopal, India.

Masjid Taj'ul
Masjid Taj'ul, adalah sebuah masjid yang terletak di Bhopal, India. Ia juga adalah diantara masjid terbesar di Asia. Masjid ini juga digunakan sebagai madrasah (sekolah Islam) pada waktu petang.


05. Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin di Bandar Seri Begawan, Brunei.

Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin
Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin merupakan masjid diraja untuk Kesultanan Brunei yang terletak di Bandar Seri Begawan, ibu kota Kesultanan Brunei. Masjid ini diklasifikasikan sebagai salah satu masjid yang terhebat di rantau Asia Pasifik dan menjadi tarikan utama kepada pelancong. Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin dianggap sebagai mercu tanda negara bagi penduduk Brunei.


04. Masjid Zahir di Kedah, Malaysia.

Masjid Zahir
Masjid ini telah dibina pada tahun 1912 dan dibiayai oleh Tunku Mahmud, anak Shah Sultan Tajuddin Mukarram. Masjid ini adalah makam pahlawan Kedah yang telah meninggal dunia semasa mempertahankan Kedah dari Siam pada tahun 1821. Seni bina masjid ini diilhamkan dari Masjid Azizi di bandar Langkat  Utara Sumatera, Indonesia. Masjid ini diasaskan dengan lima kubah besar yang melambangkan lima prinsip utama Islam.


03. Masjid Al Aqsa di Jerusalem, Israel/Palestine.

Masjid Al Aqsa
Masjid Al-Aqsa (bermaksud masjid paling jauh), juga dikenali sebagai Al-Aqsa, adalah makam Islam di Kota Lama Baitulmaqdis. Di masjid itu sendiri ada sebahagian daripada al-Haram ash-Sharif  (bersama dengan batu tergantung), sebuah laman yang juga dikenali Kuil Gunung sebagai tapak suci dalam agama Yahudi. Masjid ini dianggap sebagai tempat ketiga paling suci dalam Islam. Umat ​​Islam percaya bahawa Nabi Muhammad telah diangkat dari Masjidilharam di Mekah ke Masjid Al-Aqsa semasa peristiwa Israk Mikraj. Masjid ini dijadikan kiblat pertama umat Islam selama tujuh bulan sebelum dilihkan ke Kaabah.


02. Masjid Al Nabawi di Madinah, Saudi Arabia.

Masjid Al Nabawi
Masjid Al-Nabawi merupakan masjid kedua paling suci untuk umat Islam dan merupakan masjid kedua terbesar di dunia selepas Masjid Al-Haram di Mekah. Salah satu tempat terpenting masjid ini adalah Kubah Hijau (pusat masjid), di mana terletaknya makam Nabi Muhammad. Tidak diketahui bilakah kubah hijau itu telah dibina tetapi catatan manuskrip awal kurun ke-12 menjelaskan tentang kubah tersebut. Khalifah terawal Islam yang juga merupakan sahabat Rasulullah iaitu Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan Saidina Umar al-Khattab juga telah dikebumikan di sekitar masjid ini.


01. Masjid Al Haram di Mekah, Saudi Arabia.

Masjid Al Haram
Masjid Al Haram merupakan masjid terbesar di dunia. Masjid ini terletak di kota Mekah, di sekeliling Kaabah, di mana ia menjadi kiblat umat Islam. Masjid ini dianggap sebagai tempat paling suci di muka bumi. Masjid ini juga dikenali sebagai Masjid Terbesar. Strukturnya meliputi kawasan seluas 400.800 meter persegi (99.0 ekar), termasuk ruang solat terbuka dan tertutup dan boleh menampung sehingga 4 juta orang dalam tempoh Haji, salah satu ibadah terbesar tahunan umat Islam di dunia.

2 comments:

  1. masjid semakin bagus,apakah imanmu semakin kuat

    ReplyDelete
  2. Kalau kita orang yg btul beriman
    kita tak akan persoalkan orang lain
    tanya diri kita

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...