Friday, August 3, 2012

Pelik! 'Manusia Berbibir Piring' sangkut bibir pada barang si suami

Manusia Berbibir Piring

Jika di pedalaman Thailand wujudnya 'Manusia Zirafah', dan 'Budaya Pengikatan Kaki' di China, di Afrika pula wujud 'Manusia Berbibir Piring'. Semuanya mempunyai persamaan dimana ianya diamalkan oleh kaum wanita sejak usia kecil hinggalah meningkat dewasa. Tradisi melebarkan bibir ini diamalkan oleh penduduk Suku Saras-Djinges dan beberapa puak lain di Ethiopia. Suku kaum ini menganggap seseorang wanita itu kelihatan cantik jika memiliki bibir bawah yang lebar. Konsep kecantikan moden dengan cara bersolek langsung tidak dikenali di sini. Dikatakan bibir mereka mampu dimuatkan dengan piring berukuran 38 cm. 

Manusia Berbibir Piring

Peringkat awal bagi melebarkan bibir ini dimulakan ketika seorang wanita mencapai usia 4 tahun. Caranya adalah melubangkan bibir dibahagian bawah dengan menggunakan pisau. Sungguh menyakitkan tambahan pula proses ini langsung tidak dibius. Ianya juga boleh dikatakan sebagai salah satu penyeksaan yang kejam dimana seseorang yang mengamalkannya sukar untuk bercakap atau makan. Mereka terpaksa memakan makanan cair dan bercakap perkara-perkara penting sahaja. 

Manusia Berbibir Piring

Selain bertujuan untuk kelihatan cantik, ada juga versi mengatakan bahawa ini adalah salah satu cara bagi isteri tidak hilang ketika tidur bersama suami. Bagaimana caranya? Dengan menyangkut bibir si isteri pada anu si suami. Mungkin kedengaran agak pelik dan melucukan, namun inilah realiti yang diamalkan oleh mereka.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...