Sunday, August 5, 2012

Kejam! Otak monyet dimakan hidup-hidup

Aksi memakan otak monyet ketika haiwan tersebut masih hidup pernah dipaparkan dalam salah satu babak dari filem Indiana Jones. Walaupun ianya sekadar lakonan, namun, golongan yang memakan otak monyet ini benar-benar wujud. Ianya berlaku  di China dan ada juga yang mengatakan ianya dari Vietnam. Makanan ini kononnya baik untuk kesihatan.

Otak monyet dimakan hidup-hidup

Di daerah Pingxiang, perkara ini bukanlah asing bagi mereka. Monyet hidup boleh diperolehi dari pasar dan diberikan pada restoran untuk disajikan. Mereka yang pernah mencuba mengatakan rasanya seperti tofu. Ianya ditambah pula dengan campuran rempah dan sedikit herba.

Otak monyet dimakan hidup-hidup

Sebelum disajikan, monyet yang malang tersebut diberikan ' wine beras' sehingga ia benar-benar mabuk di dalam sangkar. Kemudiannya tempurung kepala haiwan tersebut terus dipotong.

Otak monyet dimakan hidup-hidup

Bagi memudahkan dan mententeramkan keadaan, monyet tersebut akan ditutup mata serta mulutnya semasa otaknya dimakan. Tetapi, ada juga yang membiarkan mulut haiwan tersebut tidak diikat sehingga boleh mendengar jeritan seksaannya.

Otak monyet dimakan hidup-hidup

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...