Sunday, August 5, 2012

Suami isteri bunuh anak kerana 'soal maruah' dipenjara

Suami isteri bunuh anak kerana 'soal maruh' dipenjara
Iftikhar dan Farzana

Suami isteri bunuh anak kerana 'soal maruh' dipenjara
Shafilea Ahmed
WARRINGTON - Ibu bapa Shafilea Ahmed dihukum penjara minimum 25 tahun kerana didapati bersalah membunuh anak mereka itu sembilan tahun lalu demi maruah keluarga.

Shafilea berusia 17 tahun hilang dari rumahnya di Warrington, Cheshire pada 2003. Mayatnya dijumpai di Sungai Kent, Cumbria enam bulan kemudian.

Ibu bapanya, Iftikhar, 52, dan Farzana Ahmed, 49, telah menafikan melakukan pembunuhan itu tetapi juri Mahkamah Chester Crown mendapati mereka bersalah terhadap pertuduhan tersebut.

Hakim Roderick Evans memberitahu, "anda lebih pentingkan soal malu untuk muncul dalam komuniti anda berbanding anak yang disayangi."

Pasangan itu melemaskan Shafilea menggunakan beg plastik selepas setahun melakukan penderaan.

Deputi Suprintenden Geraint Jones menyifatkan pembunuhan itu sebagai "perbuatan paling zalim dan keji terhadap seseorang yang sepatutnya mereka banggakan."

Beliau menambah: "Bagi saya ini bukan pembunuhan maruah, tetapi jelas satu kes bunuh."

Pihak polis dan pihak pendakwaan berkata mereka akan mengkaji semula bukti bercanggah, yang muncul semasa perbicaraan dan kemudiannya membuat keputusan mengenai sama ada tindakan selanjutnya boleh diambil.

Pihak pendakwa mendakwa dia telah dibunuh oleh ibu bapanya kerana mereka percaya dia telah memalukan keluarga.

Shafilea hilang pada 11 September 2003. Dia dilaporkan hilang oleh seorang guru seminggu kemudian.

Selepas beberapa misi mencari oleh pihak polis, seorang pekerja menjumpai mayat reput pada bulan Februari 2004 dan berjaya dikenal pasti menggunakan oleh rekod pergigian dan barang kemas mangsa.

Dua bedah siasat gagal menentukan bagaimana dia mati tetapi keputusan pembunuhan yang menyalahi undang-undang dicatatkan pada inkues itu pada 2008.

Pegawai polis yang menyiasat pembunuhan itu begitu yakin ibu bapanya telah membunuh remaja itu.

Kisah itu terbongkar apabila adik Shafilea, Alesha Ahmed yang ditangkap berkaitan dengan kes rompakan bersenjata pada Ogos 2010.

Dalam siasatan polis, dia berkata telah melihat ibu bapanya membunuh kakaknya tujuh tahun lalu.

Semasa perbicaraan, dia memberitahu mahkamah ibu bapanya telah menolak Shafilea di kerusi duduk di rumah mereka dan dia mendengar ibunya berkata, "selesaikan di sini sahaja."

Katanya, ibu bapa kemudian memasukkan beg plastik ke dalam mulut mangsa dan membunuh di hadapan anak-anak mereka yang lain.

Ahmed, pemandu teksi, mendakwa Shafilea telah melarikan diri dari rumah tengah-tengah malam dan tidak pernah melihatnya sejak itu.

Farzana menolak dakwaan bahawa mereka serang Shafilea, tetapi semasa perbicaraan tiga bulan kemudian mengubah pengakuan dan mendakwa dia melihat suaminya memukul anak perempuan mereka pada malam pembunuhan.

Anak-anak mereka Junyad, Mevish dan yang paling muda, yang tidak boleh dinamakan atas sebab-sebab undang-undang, semua menitiskan air mata.

Semasa perbicaraan, Alesha telah memberitahu mahkamah bagaimana ibu bapanya berulang kali menyerang dan mendera Shafilea.

Dia berkata, Shafilea berbelah bagi antara tarikan gaya hidup Barat dan tuntutan mereka diau perlu memakai pakaian tradisional dan bersetuju dengan perkahwinan yang diatur.

Alesha menerangkan bagaimana adik-beradiknya yang lain berlari naik ke bilik tidur dalam keadaan terkejut dan dia melihat bapanya membawa Shafilea ke dalam kereta dengan dibalut selimut.

Adik-beradik yang lain takut untuk memaklumkan kepada pihak berkuasa kerana takut akan mengalami nasib yang sama seperti kakak mereka.

Cerita Alesha telah disokong dalam tulisan-tulisan adiknya Mevish, memberikan kepada rakannya Shaheen Munir pada 2008.

Hakim memberitahu pasangan itu: "Satu keinginan bahawa dia memahami dan menghargai warisan budaya dari mana dia datang adalah sempurna difahami, tetapi jangkaan bahawa dia hidup dalam persekitaran budaya yang tertutup, yang berasingan daripada budaya negara di mana dia hidup adalah tidak realistik sama sekali."

Beliau menambah: "Anda bukan saja membunuh seorang anak perempuan, tetapi anda telah memusnahkan kehidupan anak-anak anda yang lain."

"Terdapat hanya satu ayat yang saya boleh mengenakan ke atas kamu dan iaitu hukuman penjara seumur hidup," katanya lagi.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...