Friday, June 29, 2012

Jenayah Asia ke layar kaca

tonton astro percuma live streaming
Isu lanun yang tidak pernah berpenghujung turut menjadi kupasan program lapan episod ini.

PEMBUNUH UPAHAN, pemerdagangan kanak-kanak, pelacuran, pengedaran dadah, lanun, perjudian dan ceti haram antara jenayah yang sering membelenggu penduduk sekitar negara Asia Tenggara termasuk Malaysia.

Membongkar kisah-kisah benar di sebalik sisi hitam negara membangun seperti Malaysia, Thailand, Filipina, Myanmar, Kemboja dan Singapura, Crime Investigation Asia mempersembahkan Asia's Underworld yang telah mula bersiaran sejak 4 Jun lalu pukul 10.30 malam di saluran 732 Astro.

Berpeluang untuk berbicara secara eksklusif dengan salah seorang pengarah rancangan itu merangkap penerbit eksekutif Asia's Underworld, Oman Dhas, pihaknya berdepan pelbagai cabaran untuk memperoleh bahan berita sebelum dipaparkan.

"Kami berhadapan dengan kesukaran untuk memperoleh sumber yang boleh membuka mulut untuk berbicara mengenai topik-topik tertentu antaranya pelacuran, pemerdagangan manusia dan dadah.

"Kadangkala profil suspek terpaksa dirahsiakan untuk keselamatan mereka dan keluarga, malah sumber yang diperoleh juga terdiri daripada rakan wartawan dan polis yang pernah membuat liputan berhubung isu-isu tersebut," katanya yang berada di hujung talian di Singapura.

Jelas Oman, rancangan itu menghidangkan sebuah santapan luar biasa yang belum pernah diketahui sebelum ini. Malah, rahsia dunia jenayah di Asia dipertontonkan secara menyeluruh kepada umum.

"Sudah pasti usaha ke arah menghasilkan rancangan yang bersifat sangat sensitif ini perlu pasrah jika ada individu yang mengubah fikiran pada saat-saat akhir," tambahnya.

Antara momen yang sukar, kata Oman sewaktu produksi berada di Filipina untuk membuat liputan mengenai pengedaran dadah dan dalam masa yang sama mereka perlu memasuki penjara demi mendapatkan maklumat.

"Selain itu, isu kegiatan bapa ayam di Mongolia turut berdepan kesukaran akibat jumlah kroni mereka yang ramai," ceritanya lagi.

Janji Oman, rancangan itu berbaloi untuk disaksikan sekali gus merasai sendiri bahaya serta ancaman jenayah yang berlaku sekitar negara Asia.

sumber-Kosmo

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...