Saturday, July 7, 2012

10 Ikan Menakutkan


1. Ikan Piranha 

ikan pemakan daging

Ikan ini banyak muncul di dalam filem-filem ganas. Dalam dunia sebenar, ikan ini memang bersifat begitu dan menakutkan. Barisan giginya rapat dan bersambung antara satu sama lain. Giginya direka sempurna untuk menusuk dan merobek daging-daging dengan pantas dimana ikan ini tergolong memiliki nafsu makan yang rakus. Ikan ini juga bersifat kanibalisme di mana mereka akan memakan sesama sendiri jika terlalu lapar.

jenis ikan air tawar

Mestipun ikan spesis ini pemakan daging yang dahsyat, pada saat tertentu ikan ini juga akan memakan tumbuhan seperti rumput. Penyelidikan juga menyatakan perilaku ikan ini membentuk sebuah kelompok besar sebagai pertahanan terhadap pemangsa seperti buaya dan ikan lumba-lumba sungai sekaligus sebagai strategi untuk menyerang mangsa.



ikan yang ganas

2. Anglerfish 

ikan yang menyeramkan

Tiada ikan lain yang lebih seram dari ikan ini yang berada di laut dalam. Ianya bersembungi dilaut dalam dan di namakan Anglerfish (ikan pemancing) kerana caranya menangkap mangsa yang unik dengan menggunakan bahagian tubuhnya yang menonjol keluar dari kepalanya yang mirip seperti mata kail yang mengeluarkan cahaya. Hal ini cukup untuk menarik mangsanya datang lebih dekat. Kemudiannya dengan pantas ia akan menyambar mangsa tersebut.

ikan yang amat aneh

Mulutnya yang besar bersedia untuk menerkam dan rahangnya bergigi panjang mengarah ke dalam membuatkannya lebih mudah untuk memasukkan mangsa ke dalam perut sekaligus menutup jalan keluar dari mulutnya. Ikan ini membesarkan rahang dan perutnya sehingga membolehkan magsa yang lebih besar dari dirinya boleh dimasukkan. Ia boleh ditemui di kedalaman 3,300 hingga 6,600 kaki di dasar laut. Panjangnya boleh mencecah 2 kaki.

ikan yang amat pelik
Anglefish dengan perut di mulutnya
3. Moray Eel (Belut Moray) 

jenis belut

Belut ini boleh ditemui di seluruh dunia dan menyelinap di celah-celah terumbu karang dimana ia menunggu mangsanya lalu dan menyerang dengan rahangnya yang kuat. Haiwan karnivor ini memakan hidupan laut dan mampu menyebabkan kecederaan terhadap manusia yang mendekatinya. Belut yang mencapai panjang 13 kaki ini lebih suka melarikan diri daripada menyerang. Ia hanya menyerang manusia untuk mempertahankan diri atau menggigit tangan secara tidak sengaja kerana disangkakan makanan. Ketika merasa terganggu, haiwan ini bertukar menjadi ganas dan bakteria yang terdapat pada giginya boleh mendatangkan kecederaan yang serius. Beberapa spesis belut ini juga mempunyai lendir beracun di kulitnya.

spesis belut

Antara ciri istimewa lain Belut Moray ialah rahang kedua di kerongkongannya juga mempunyai gigi. Ketika berburu dan menangkap mangsa, belut ini akan mengeluarkan rahangnya ini di mulut kemudian melumat mangsanya dan menariknya ke dalam perut.

ikan berbahaya
Green Mooray, kelihatan seperti buta.
4. Tigerfish (Ikan Macan) 

ikan yang ganas

Sesuai dengan namanya, ikan ini memiliki barisan gigi yang sempurna. Ikan ini dikenali sebagai pemangsa yang ganas. Panjang Tigerfish dewasa boleh mencecah 6 kaki.

ikan menakutkan

Rekaan badannya sememangnya untuk kekuatan dan kepantasan. Ia sentiasa bersedia untuk menerkam mangsa walaupun mulutnya sedang tertutup. Ikan ini sering dijadikan subjek pertandingan dalam merebut ganjaran yang lumayan. Ianya boleh ditemui di perairan air tawar Afrika. Apa sahaja hidupan air yang lalu dihadapannya akan diterkam menggunakan rahangnya yang kuat dan giginya yang tajam mirip piranha. Ikan ini juga dikatakan mampu menyambar mangsa yang lebih besar dari dirinya. Para nelayan berhati-hati untuk tidak menangkap jenis Goliath Tigerfish yang digambarkan oleh National Geographic sebagai “evolution on steroids”.

ikan

5. Snakehead Fish (Ikan Kepala Ular) 

ikan yang menggerunkan

Ikan yang boleh memanjang sehingga 3 kaki ini banyak ditemui di kawasan Asia Tenggara, sebahagian India dan Afrika. Dari apa yang pernah ditemui, ikan ini mempunyai mulut yang besar dan gigi yang tajam. Ia akan menyambar apa sahaja yang melintasinya termasuk ikan, burung, katak, atau mamalia lain. Pernah juga dilaporkan, ikan ini akan menyerang manusia yang berada terlalu hampir dengan anak-anaknya.

spesis ikan hodoh

Ikan Snakehead dikatakan telah wujud sejak 50 juta tahun yang lalu. Ikan ini membuktikan wujudnya adaptasi evolusi kehidupan. Ia menggunakan paru-paru dan bernafas di atmosfera udara. Ikan hodoh ini sanggup tinggal di tanah basah dalam jangka masa yang panjang dan merangkak ke kolam atau danau untuk mencari mangsa dengan menggunakan tubuh dan siripnya.

jenis-jenis ikan

6. Viperfish 

jenis ikan laut dalam

Salah satu ikan pemangsa yang ganas ialah Viperfish. Seperti Anglerfish, Viperfish juga hidup di laut dalam. Pada waktu malam, ikan yang menakutkan ini akan berenang menuju ke lautan yang lebih cetek sekitar kurang dari 700 kaki dimana terdapat lebih banyak makanan. Pacific Viperfish boleh membesar hingga mencapai panjang 2 m. Viperfish ini juga mempunyai gigi yang sangat rakus dengan mangsanya.

ikan gigi tajam
Lihatlah giginya yang besar.
7. Fangtooth Fish (Ikan Bertaring) 

ikan laut dalam

Fangtooth Fish ini adalah salah satu makhluk yang hidup di laut paling dalam iaitu dengan kedalaman 5 km di bawah permukaan laut. Wajahnya dihiasi gigi seakan taring yang besar dan rahang yang rongak. Ikan ini juga dikatakan memiliki gigi relatif paling besar di laut untuk ikan yang sama ukurannya. Ia digunakan untuk mengunyah makanan malah ukuran gigi tersebut lebih besar dari dirinya. Agak mustahil untuk ikan ini mencederakan manusia berdasarkan habitatnya yang terlalui asing untuk diterokai.

bentuk ikan menakutkan

8. Dragonfish 

ikan pelik

Dragonfish cukup dikenali kerana mulutnya yang terlebih besar dan gigi seakan taring yang menakutkan. Kepalanya sahaja seperti hanya diisi dengan rahang dan mata. Ia mengeluarkan cahaya untuk mengumpan mangsanya sama seperti Anglerfish. Ikan ini tergolong sebagai pemangsa yang ganas dan harus dielak jika terserempak dengannya.

ikan bentuk pelik

9. Gulper Eel (Belut Gulper) 

ikan aneh

Dengan mulut yang lebih besar dari tubuhnya, makhluk pelik ini juga dinamakan Belut Pelican. Rahang besarnya yang menjulur ke bawah menjelaskan kenapa ia dinamakan begitu. Mulutnya yang lentur dapat dibuka dengan lebar untuk melahap mangsa yang lebih besar dari dirinya. Sistem pencernaannya boleh meregang sehingga boleh menampung mangsa yang besar. Walaupun rahangnya besar, ukuran giginya pula adalah relatif kecil. Habitatnya pula ialah ribuan kaki di bawah kedalaman laut. Panjangnya boleh mencapai sehingga 6 kaki.

ikan paling pelik di dunia

10. Conger Eel (Belut Conger) 

ikan menakutkan

Belut aneh yang mencapai panjang sehingga 10 kaki ini adalah keluarga Moray. Mestipun tidak terdapat terlalu banyak persamaan, ukurannya yang besar membuatnya ia tergolong dalam kategori haiwan ini. American Conger atau belut laut juga dikenali dalam pertandingan memancing. 

ikan pelik

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...