Tuesday, July 17, 2012

Kek Pengantin Tertua Di Dunia

kek pengantin tertua di dunia

Kek ini berusia 113 tahun dan dianggap sebagai kek pengantin tertua di dunia yang masih belum di jamah. Kek yang dibuat pada tahun 1898 ini tersimpan di  Museum Willis di Kota Basingtoke, Hampshire-Britain.

Sebuah keluarga yang menjalankan perusahaan roti dan kek semenjak tahun 1880 telah mendapat tempahan dari sebuah keluarga bangsawan. Mereka dipertanggungjawabkan untuk membuat kek pengantin dengan lapisan coklat di bahagian luarnya, dihiasi bahan seakan perhiasan Ratu Victoria serta lengkap dengan bunga-bunga plastik.

Namun, atas sebab-sebab tertentu pesanan tersebut terpaksa di batalkan, Pemilik perusahaan roti dan kek ini memutuskan untuk menyimpannya dan dijadikan contoh untuk tempahan seterusnya. Ianya dipamerkan di jendela kedai.

Perusahaan ini adalah milik keluarga yang diperturunkan dari generasi ke generasi dan kek tersebut terus diwarisi dan dijaga dengan baik. Ketika Perang Dunia Ke-2, kek pengantin warisan keluarga ini sempat disimpan di loteng kedai. Satu keajaiban berlaku apabila ia langsung tidak rosak malahan tidak di usik oleh tikus.


Pada tahun 1964, Waris terakhir keluarga tersebut memutuskan untuk menutup perniagaan mereka. Kek ini diserahkan kepada Museum Willis.

Pihak muzium mengambil langkah untuk mengeringkannya dan menyapu gel silica bagi mencegah ia dari rosak.“Kami berharap kek ini masih boleh dinikmati untuk 113 tahun lagi,” kata Sue Tapliss, Kurator Museum Willis

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...