Wednesday, December 19, 2012

Roda Ferris menggunakan tenaga manusia

Roda Ferris sering menjadi tarikan apabila berkunjung ke funfair, karnival mahupun taman tema. Kebiasaannya peralatan mekanikal ini dijanakan dengan tenaga elektrik dan kos penyelenggaraannya juga agak tinggi.

Roda Ferris India

Berbeza ceritanya di India. Roda Ferris di sana menggunakan tenaga manusia sepenuhnya. Konsepnya sama seperti hamster peliharaan yang dibiarkan berlari dalam roda pusingan. Apa yang menguntungkan ialah, pengusaha permainan ini tidak perlu risau jika terputusnya bekalan elektrik. Tambahan pula tenaga pekerja di sana adalah jauh lebih murah.

Roda Ferris di India

Tetapi apa yang merisaukan ialah tahap keselamatan para pekerja di mana mereka berisiko untuk terjatuh atau tersepit diantara besi penyambung. Mujurlah Roda Ferris yang dibina ini tidak terlalu tinggi dan kebiasaannya adalah kira-kira setinggi bangunan 2 tingkat.

Ferris Wheel

Peralatan pembinaannya pula bukanlah 100% besi. Ada sesetengah Roda Ferris yang dibangunkan dengan sebahagian tiangnya disambungkan menggunakan kayu. Tidak pasti sama ada kayu tersebut kukuh ataupun tidak. Boleh dikatakan ianya turut membahayakan penumpang.

Roda Ferris
India Ferris Wheel
Ferris Wheel India

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...