Monday, January 28, 2013

Mesin hemodialisis buatan sendiri

Tiga kali seminggu, Hu Songwen duduk di atas tandas kecil di rumahnya di sebuah bandar di timur China dan memasang mesin hemodialisis yang dibuatnya sendiri.

Mesin hemodialisis buatan sendiri

Hu, yang mengalami masalah buah pinggang membuat mesin tersebut dengan menggunakan peralatan dapur dan peralatan perubatan yang telah buruk selepas dia tidak lagi mampu untuk membayar kos rawatan di hospital.

Hu disahkan mengalami masalah buah pinggang pada tahun 1993 dan ketika itu dia masih merupakan seorang pelajar kolej.

Mesin hemodialisis buatan sendiri

Setelah enam tahun menjalani rawatan hemodialisis di hospital, Hu telah kehabisan wang simpanannya. Penyelesaian, Hu membuat sendiri mesin tersebut bagi mengurangkan kos yang terpaksa ditanggung.

Mesin hemodialisis buatan sendiri

"Kos rawatan di rumah hanyalah sekitar 60 yuan dimana ianya hanyalah sekitar 12 peratus dari cas untuk kos rawatan di hospital," kata Hu.

Mesin hemodialisis buatan sendiri

Katanya, ianya bukanlah halangan walaupun dua rakannya telah meninggal dunia setelah membangunkan dan menggunakan mesin yang sama. Mesin ini berfungsi seperti buah pinggang yang terletak di luar sistem badan.

Mesin hemodialisis buatan sendiri

Hu telah ditawarkan bantuan perubatan oleh Kerajaan apabila cerita mengenainya mula tersebar. Bantuan yang diberikan mampu mengurangkan kos rawatan di hospital sehingga ke paras yang sama seperti rawatan yang dilakukannya di rumah. Hu agak keberatan kerana hospital berdekatan terletak agak jauh dari tempat tinggalnya dan ianya juga sesak.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...