Tuesday, January 1, 2013

Pertandingan ratu cantik gajah

Satu pertandingan ratu cantik telah diadakan di Nepal. Istimewanya, kesemua peserta pertandingan ini bukanlah manusia. Sebanyak 90 ekor gajah bersama pelatih masing-masing telah mendaftar untuk pertandingan yang dianjurkan di Festival Gajah Nepal bertempat di Taman Negara Chitwan.

Peserta dinilai berdasarkan perhiasan yang dikenakan, hiasan pada kepala dan corak cat pada kuku masing-masing. Dengan ketiga-tiga penilaian tersebut, ianya melayakkan peserta untuk mara ke pusingan akhir.

pertandingan gajah paling cantik

Chitwan Kali akhirnya dinobatkan sebagai juara. Lima juri yang mengadili pertandingan tersebut telah memuji  perhiasan dan tahap kebersihannya. Shri Ram selaku jawantakuasa pengurusan gajah memberi ulasan, "Chitwan Kali adalah gajah pertama yang keluar dan ia telah dinilai berdasarkan perhiasannya yang cantik." Tambahnya lagi, gajah ini juga mudah mengikut arahan pelatihnya.

Dalam sebahagian acara dari festival ini, beberapa ekor gajah telah mengambil bahagian dalam pertandingan bola sepak yang diadakan di Kampung Sauraha, 106 batu di selatan Kathmandu. Seekor gajah yang diberi nama Pele telah menjadi bintang dalam pertandingan tersebut.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...