Sunday, July 15, 2012

5 roller coaster yang mengagumkan

Adakah anda berani untuk menaiki roller coaster? Mungkin ramai yang pernah mencuba roller coaster di Genting Highland ataupun di Berjaya Times Square. Namun, ianya bukanlah roller coaster yang mengagumkan berbanding yang tersenarai di bawah ini.

1. Roller Coaster Kingda Ka


Kingda Ka adalah roller coaster tertinggi dan terlaju di dunia. Lokasinya di taman Six Flags Great Adventure di New Jersey. Melangkaui kelajuan 206 km/jam dan menaranya setinggi 139 meter. 


2. Roller Coaster Top Thrill Dragster


Satu lagi yang seakan Kingda Ka ialah Roller Coaster Top Thrill Dragster di Cedar Point di Sandusky, Ohio.


3. Roller Coaster 4 Dimensi

Eejanaika
Galaxy Orbiter di West Edmonton Mall, Kanada
Six Flags Magic Mountain

Roller Coaster 4 Dimensi mula menghiasi taman tema di dunia dari Six Flags Magic Mountain, dan Eejanaika di Jepun hinggalah yang terbaru Galaxy Orbiter di West Edmonton Mall, Kanada. Roller coaster ini bukan sahaja duduk setempat tetapi berputar 360 darjah. Eejanaika merupakan yang terpantas dan terpanjang berbanding yang lain.



4. Expedition Everest


Roller coaster ini dinamakan "Expedition Everest" di Orlando's Animal Kingdom. Landasannya masih boleh diperpanjangkan (dibuka pada tahun 2005), tetapi landasan yang sedia ada sudah cukup membuatkan penumpangnya pening dan muntah.



5.The Skycycle


Memegang rekod roller coaster terlambat di dunia. "The Skycycle" atau ada yang memanggilnya "Walking Roller Coaster" ini memiliki faktor ketakutannya tersendiri iaitu ketinggian dan cara mengendalikannya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...