Sunday, July 29, 2012

Pakaian ala tentera kontinjen AS langgar semangat Olimpik?

Pakaian ala tentera kontinjen AS 'langgar' semangat Olimpik?
Direka bentuk oleh Ralph Lauren, kontinjen Amerika Syarikat Sukan Olimpik 2012 London mengenakan pakaian seragam ala tentera. - Foto ihsan CNN
KETIKA rakyat seluruh dunia mengikuti majlis perasmian Olimpik 2012 dari London kelmarin, program TV biasa ditangguhkan siasaran untuk memberi laluan kepada temasya empat tahun itu.

Di sebalik tumpuan berhubung kontroversi pakaian seragam pasukan Amerika Syarikat (AS) "Buatan China", tidak banyak ditulis berkenaan dengan soal reka bentuk.

Pun begitu, jika merenung pakaian seragam yang terbaik dan terburuk dikenakan oleh setiap kontinjen yang mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik 2012, yang sedang berlangsung di London, soal reka bentuk akan menjadi daya tarikan untuk dihalusi.

Lazimnya, kebanyakan negara tidak mengenakan pakaian seragam ketika Sukan Olimpik. Dalam soal ini, AS tidak mengambil pendekatan kohesif sehingga 1920.

Bagaimanapun pada hari ini, dengan fokus khalayak dari seluruh dunia dan pasaran juga memainkan peranan penting, penggunaan pakaian seragam oleh setiap kontinjen diambil kira sebagai simbol imej negara yang menyertai temasya empat tahun ini.

Warna, paten dan garisan yang dipilih menggambarkan identiti sesebuah negara. Pereka bentuk AS, sebagai contoh, kerap kali menggunakan topi koboi warna putih dalam himpunan mereka.

Direka bentuk oleh Ralph Lauren, kontinjen AS Olimpik 2012 menggunakan pakaian yang menggambarkan pakaian seragam tentera - dengan jelas menarik pakaian seragam digunakan oleh tentera darat dan laut.

Adakah langkah menggenakan stail tentera menjadi satu isu besar?

Kebanyakan pakaian seragam Olimpik yang kita lihat sekarang bersandarkan kepada aspek agama atau elemen ketenteraan.

Pakaian ketenteraan merupakan simbol kebolehpercayaan, disiplin dan kepahlawanan dimana ia sebagai satu cara kerajaan untuk mengawal pasukannya.

Kita tahu bahawa atlet bukan perwira sebenar. Bagaimanapun pakaian membawa mesej yang kuat.

Pereka fesyen berhujah bahawa ciri-ciri ketenteraan dalam pakaian memang menjadi satu masalah.

Mengambil kira peruntukan AS dalam bidang ketenteraan lebih besar berbanding gabungan 10 negara. sesetengah negara berpandangan bahawa keputusan mengenakan pakaian seragam tentera menggambarkan keputusan tidak bijak atau bongkak.

Sama ada kita selesa atau tidak, pakaian seragam kontinjen AS di London sekurang-kurangnya menggambarkan topi putih koboi.

Pun begitu masih ada pilihan.

Melihat pada sejarah, separuh daripada pakaian seragam majlis perasmian AS melibatkan semangat pakaian sukan termasuk pada 2004 dan 2008.
Kemungkinan sudah sampai masa kita lebih kreatif.

Bagaimana jika kita minta Betsey Johnson mereka bentuk pakaian seragam untuk kontinjen AS menyertai Sukan Olimpik 2016?

sumber- CNN, Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...