Friday, September 21, 2012

Jumlah wanita hamil hidap kanser meningkat

menjaga kehamilan

SYDNEY - Bilangan wanita hamil yang menghidap kanser semakin meningkat sejak beberapa dekad lalu, jelas satu kajian oleh pasukan penyelidik di Australia.

Mereka berpendapat, perkembanganmembimbangkan itu antara lain disebabkan oleh usia ibu hamil yang kian meningkat, selain teknologi mengesan kanser yang lebih baik.

Kajian tersebut disiarkan oleh sebuah jurnal saintifik obstetrik dan ginekologi (BJOG).

Menurut penyelidikan itu, pada tahun 2007, sejumlah 192 daripada 100,000 wanita hamil dan pasca kelahiran diagnosis menghidap kanser berbanding 112 orang daripada 100,000 ibu hamil pada tahun 1994.

"Kanser-kanser yang dikaitkan dengan kehamilan telah meningkat. Sebahagian daripada peningkatan itu disebabkan oleh usia ibu yang semakin tua," kata seorang penyelidik obstetrik, Christine Roberts yang merupakan penyelidik di Universiti Sydney.

Pasukan penyelidikannya mengumpul maklumat daripada tiga pangkalan data kelahiran, kes-kes kanser dan rekod kemasukan ke hospital di New South Wales.

Data berkenaan termasuklah kira-kira 780,000 wanita yang melahirkan anak lebih daripada 1.3 juta kali di antara tahun 1994 dan 2008.

Sepanjang tempoh sama, terdapat sekitar 1,800 kanser baharu dikesan dalam kalangan ibu mengandung. 

sumber- Reuters

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...