Friday, October 12, 2012

Maut dihempap pokok

Mohamad Fadil Mohamad
Mohamad Fadil ditemui terperangkap di bawah keratan pokok rambutan yang ditebangnya di Kampung Alor Hijau, Selising. Gambar kecil : Mohamad Fadil
PASIR PUTEH - Seorang penebang pokok menemui ajal selepas ditimpa keratan pokok rambutan yang ditebangnya di Kampung Alor Hijau, Selising dekat sini, malam kelmarin.

Mangsa, Mohamad Fadil Mohamad, 40, dari Kampung Padang Pak Omar di sini, yang dikatakan keluar dari rumah jam 4 petang kelmarin untuk mengambil upah menebang pokok rambutan tua tidak pulang ke rumahnya sehingga pukul 12 malam tadi.

Keadaan itu menyebabkan isteri mangsa, Rosnani Yaakob, 38, meminta pertolongan saudaranya untuk mencari Mohamad Fadil yang keluar rumah tanpa memberitau tujuannya.

Abang Ipar mangsa, Yaakub  Kadir, 53, berkata, dia bersama empat kawan mencarinya di kawasan sekitar dan menjumpai kereta milik Proton Iswara milik mangsa kira-kira jam 12.30 tengah malam.

Yaakob berkata, dia mengesyaki sesuatu yang buruk menimpa Mohamad Fadil apabila berpuluh-puluh panggilan ke telefon bimbit mangsa tidak berjawab.

Mohamad Fadil Mohamad
Mayat Mohamad Fadil terperangkap di bawah keratan pokok rambutan dalam kejadian di Kampung Alor Hijau, Selising malam kelmarin. Gambar kecil: Yaakob Kadir
“Saya menggunakan lampu suluh untuk mencarinya kerana kawasan itu agak gelap dan kami terkejut mendapati dia (Mohamad Fadil) terperangkap di bawah batang pokok rambutan yang ditebangnya dalam keadaan kaku.

“Ketika itu gergaji pemotong berada berham-piran dengannya dan saya kemudiannya membuat laporan di Balai Polis Selising sementara menunggu anggota Bomba dan Penyelamat tiba untuk mengeluarkan arwah,” katanya.

Yaakob berkata, tempat kejadian tidak jauh daripada rumah orang kampung tetapi kejadian menimpa Mohamad Fadil tidak disedari mungkin disebabkan ketika itu hujan lebat.

Selain mengambil upah menebang pokok, arwah turut mengusahakan nira kelapa di hadapan rumahnya dan sebelum ini, dia dikatakan memberitahu keluarga hasratnya untuk menunaikan ibadat haji.

Mangsa yang mening-galkan seorang balu dan seorang anak lelaki, Mohd Aiman Mohamad fadil, 4, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Jawa, dekat sini jam 11.30 pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Pasir Puteh, Deputi Superintendan Mohd Kamal Zainal ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan kematian itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Katanya, kejadian itu dipercayai berlaku di antara pukul 4 petang hingga 1.30 pagi dan mangsa mati akibat ditimpa pokok yang ditebang.

“Polis mengesahkan mangsa ditemui di bawah pokok yang di tebangnya sendiri dan pihak bomba membantu mengeluarkan mangsa yang sudah meninggal dunia,” katanya.

Mohd Kamal berkata, hasil siasatan mendapati punca kematian disebabkan kecederaan parah di kepala dan tiada kesan perbuatan jenayah.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...