Tuesday, October 23, 2012

Menyamar kerabat diraja Kedah

GEORGE TOWN - Polis Pulau Pinang menahan 13 lelaki disyaki terlibat dalam kes penyamaran anggota kerabat diraja Kedah di sebuah hotel di Jalan Penang hari ini.
   
Ketua Polis negeri Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata dalam serbuan pukul 3 petang itu, kesemua lelaki berusia sekitar 38 hingga 61 tahun itu ditahan ketika menghadiri program yang dinamakan 'Majlis Pelantikan Ahli Pertubuhan Kebajikan Islamiah Malaysia Diraja' sebagai tetamu kehormat di hotel berkenaan.

Menyamar kerabat diraja Kedah
Pihak polis merampas beberapa helai kain selempang dan sijil di majlis perlantikan Ahli Majlis Pertubuhan Amal Kebajikan Islamiah Malaysia. - Foto Bernama
Katanya majlis yang dijadual berlangsung dari pukul 3 hingga 5 petang itu dihadiri kira-kira 120 tetamu yang terdiri daripada individu terlibat dengan pengurusan pusat hiburan di negeri ini.
   
"Polis bertindak berdasarkan maklumat awam dan masih menyiasat apa relevannya majlis yang diadakan itu dengan pertubuhan terbabit serta motif penyamaran suspek," katanya kepada pemberita di sini.
   
Katanya polis turut menyita sebuah kereta BMW, dokumen dan beberapa helai kain selempang yang didakwa milik kumpulan yang mendakwa sebagai kerabat diraja berkenaan.
  
Abdul Rahim berkata kesemua suspek ditahan reman di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan atas kesalahan menipu yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun, sebat dan denda, jika sabit kesalahan.
   
Katanya kes itu turut disiasat mengikut Seksyen 419 Kanun Keseksaan kerana menyamar yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda, atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
   
"Kita juga siasat kes ini mengikut Seksyen 108 Kanun Keseksaan di bawah Akta Pengangkutan Jalan kerana meletakkan logo yang tidak sepatutnya pada kenderaan," katanya.

sumber- Bernama

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...