Tuesday, November 13, 2012

Patung ganti bayi dikecam

LONDON - Penjualan patung menyerupai bayi pra matang yang kelihatan sakit dengan menggunakan tiub pernafasan, bertujuan membantu ibu bapa yang kematian bayi mengatasi kesedihan mereka, mencetuskan kemarahan di kalangan persatuan-persatuan kebajikan di kota raya ini.

Patung yang seolah-olah hidup itu dijual pada harga 800 pound (RM3,815) setiap satu melalui jualan dalam talian dan bayaran tambahan sebanyak 35 pound (RM166) dikenakan bagi mendapatkan pek penjagaan intensif patung berkenaan.

patung bayi pra matang
Patung bayi pra matang yang kelihatan sakit ini dikecam oleh pelbagai pihak. - AGENSI 
Persatuan-persatuan kebajikan membidas trend itu dan menyifatkan pengilang yang membawa masuk produk dari Amerika itu semata-mata mahu mengaut keuntungan daripada mereka yang kehilangan ahli keluarga.

''Ia amat menyedihkan. Patung itu tidak menyenangkan dan mereka hanya memanjangkan proses kesedihan sesebuah keluarga,'' kata Sue Williams daripada persatuan bayi pra matang, Adapt.

Seorang ibu yang kehilangan satu daripada bayi kembarnya yang baru lahir, menulis pada laman Netmums dengan menempelak syarikat itu.

''Saya jijik. Apa jenis individu yang berperangai jelik dan mempunyai fikiran yang sakit sanggup melakukan perkara seperti ini,'' katanya. 

sumber- AGENSI

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...