Thursday, February 28, 2013

Kisah sedih anak anjing yang enggan meninggalkan ibunya yang telah mati

Selepas kekecohan yang berlaku di wilayah Kyaukphyu, Myanmar tidak beberapa lama dahulu, seorang jurugambar telah menziarahi kawasan tersebut. Apa yang ditemuinya benar-benar menyedihkan. Jurugambar yang dikenali sebagai Minzayar ini telah mengambil gambar dimana seekor anak anjing tidak mahu berganjak dari sisi ibunya yang telah mati.

Kisah sedih anak anjing yang enggan meninggalkan ibunya yang telah mati

Ketika saya berjalan di kawasan perkampungan yang terbakar, saya terlihat sesuatu yang amat menyentuh perasaan. Sebelum mengambil gambar, saya bertanyakan penduduk setempat jika ada sesiapa yang mahu memelihara anak anjing. Tiada sesiapa yang sanggup kerana mereka sendiri sudah cukup menderita akibat persengketaan yang berlaku.

Kemudian saya meletakkan kamera dan duduk sambil memerhatikan anak anjing tersebut. Dari lubuk hati, terpendam perasaan simpati, tangisan, dan kesedihan dengan apa yang berlaku. Saya mengambil gambarnya dan menggosok kepalanya. Dalam keadaan manja dan dahagakan kasih sayang, dia menjilat tangan saya. Kemudiannya saya mengambil gambarnya sekali lagi.


Kisah sedih anak anjing yang enggan meninggalkan ibunya yang telah mati


Beberapa ketika sebelum perlu melangkah pergi, saya terfikir untuk membawa anak anjing tersebut pulang ke hotel. Tanpa disedari rupanya terdapat seorang lelaki tempatan yang memerhatikan saya dan anak anjing tersebut. Dia mengatakan bahawa dia juga mahu memelihara anak anjing itu tetapi tidak terdaya kerana kemiskinan. Akhirnya kami memutuskan untuk menghantarnya ke kuil Buddha yang terletak di kampung itu.

Di Myanmar, kuil Buddha dianggap tempat suci dan aman berbanding tempat-tempat lain. Saya percaya apa yang saya lakukan adalah terbaik untuknya. Saya pasti akan menziarahinya semula pada masa akan datang.

4 comments:

  1. nice post , menyentuh hati
    http://aanpict.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. siannyaaaaaaaaaaaaaaaa T___________________T

    ReplyDelete
  3. sedihnya. kalau la dpt dibw blk malaysia... doakn yg terbaik utk anak anjing ni.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...