Saturday, February 2, 2013

Nenek 101 tahun mati hidup semula

Seorang nenek berusia 101 tahun yang disahkan meninggal dunia pada 19 Januari lalu hidup kembali setelah 16 jam dari pengesahan tersebut. Peng Xiuhua yang berasal dari Kampung Shenshuidong, Bandar Lianjiang, Wilayah Guangdong, China, tinggal bersendirian. Beberapa hari sebelum itu, Peng terjatuh dan mengalami kecederaan. Dua anak perempuannya yang berusia sekitar 70an datang untuk ziarah dan menjaganya,

mati hidup semula

Pada 19 Januari, sekitar pukul 10.30 malam, Peng sudah tidak bernafas malah nadinya juga sudah tidak berdenyut. Dia kemudiannya disahkan meninggal dunia. Dari berita tersebut, penduduk kampung bersiap untuk upacara pengkebumian Peng.

mati hidup kembali

Sehari kemudian, keranda disiapkan lalu Peng dipakaikan jubah seperti mana yang dilakukan mereka pada orang yang telah mati. Dia kemudiannya dibaringkan dalam keranda sehinggalah kira-kira pukul 3 petang. Ketika itu Peng mencelikkan matanya, tersenyum dan berkata "Hai kamu semua!" Kesemua yang berada disitu terperanjat dan tidak percaya dengan apa yang berlaku sehinggalah mereka melihat wanita tersebut sihat dan ceria seperti sedia kala.

Penduduk kampung meneruskan upacara yang telah dirancang namun ditukar dari majlis pengkebumian kepada sambutan umur Peng yang masih panjang.

1 comment:

  1. scary kot...kalau kat malaysia mesti orang kata dia bela jembalang... :P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...