Monday, July 9, 2012

Pemandu tertidur tengah jalan

semakan saman secara online
Polis mengeluarkan saman terhadap pemandu terlibat.

KULIM - Gara-gara memandu dalam pengaruh alkohol seorang lelaki berusia 20-an tertidur dalam kereta yang dipandunya di tengah jalan utama ke Taman Selasih kira-kira jam 4 pagi semalam.

Polis dari Balai Polis Taman Selasih yang sedang membuat rondaan pencegahan jenayah bersama anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Skim Rondaan Sukarela (SRS) ternampak kereta lelaki itu dalam keadaan mencurigakan.

Ketua Trafik Kulim, Asisten Superintendan Ismail Ayob berkata, memandangkan kereta jenis Perodua Myvi dipandu lelaki itu di tengah jalan, polis menjalankan siasatan lanjut dan menemui seorang lelaki sedang tidur.

“Apabila diminta menunjukkan kad pengenalan dan lesen memandu, lelaki itu terpinga-pinga dan mengaku dia mabuk.

"Polis telah mengarahkannya mengubah kenderaannya ke tepi jalan supaya tak mengganggu kenderaan lain dan memberi nasihat supaya tidak memandu dalam keadaan bahaya. Selain itu dia turut dikenakan saman,” katanya.


Menurutnya, mereka yang baru balik dari pusat hiburan dan tidak berkeyakinan untuk memandu seharusnya meminta bantuan orang lain untuk memandu kereta mereka bagi mengelak terlibat kemalangan.

Katanya, sehingga kini, ada pemandu kereta yang ditahan kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya berpunca dari pengaruh alkohol.

“ Saya ingin mengingatkan pengguna jalan raya bahawa memandu dalam keadaan mabuk merupakan kesalahan serius. Untuk memastikan kemalangan dapat dihindarkan, mereka berada dalam pengaruh alkohol seharusnya balik ke rumah dengan menggunakan perkhidmatan teksi atau meminta bantuan rakan lain. Cara ini lebih selamat,” katanya.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...