Friday, August 31, 2012

10 kawasan berhantu di White House

White House merupakan ikon Amerika Syarikat dimana ianya berfungsi sebagai kediaman rasmi serta pejabat untuk Presiden mereka. Terdapat pelbagai tinggalan sejarah oleh tokoh kenamaan terdahulu dan White House juga turut dikatakan berhantu serta penuh misteri. Berikut adalah merupakan kawasan-kawasan yang diklasifikasikan sebagai berhantu di White House.

10. LOTENG

kawasan berhantu di White House
Kisah William Henry Harrison terlalu misteri dimana beliau merupakan Presiden yang memegang tampok pemerintahan terpendek dan yang pertama meninggal di pejabat ekoran serangan pneumonia sebulan selepas menerima perlantikan. Ramai berpendapat bahawa roh Harrison masih berlegar di loteng White House dan mencari sesuatu yang tidak diketahui. Beberapa presiden selepasnya pernah terdengar bunyi yang tidak dapat diperjelaskan di atas loteng pejabat mereka.

Dari laporan, Harrison dikatakan tidak bersendirian. Seorang pengawal Truman-era mengatakan dia pernah terdengar suara berkata 'Saya David Burns' dari atas loteng pejabat Presiden. Pada tahun 1790, David Burns merupakan individu yang dipaksa menyerahkan tanahnya untuk pembinaan White House.

9. THE ROSE GARDEN

kawasan berhantu di White House
The Rose Garden adalah taman yang sering digunakan oleh Presiden untuk membuat pengumuman. Sebenarnya, tempat ini juga adalah cukup menyeramkan. Taman ini pada asalnya digubah oleh First Lady Dolley Madison ketika awal 1800an. Sekurun kemudian, apabila First Lady Ellen Wilson meminta agar tanah-tanah persekitaran taman ini digali, para pekerja melaporkan hantu Madison’s telah datang bagi menghalang mereka merosakkan tamannya. Sejak itu, mereka yang berada di White House sering menghidu haruman bunga mawar yang tidak dapat diterangkan dan ianya dikaitkan dengan hantu Madison.

8. BASEMENT

kawasan berhantu di White House
Ruang bawah tanah White House dikatakan terdapat sesuatu yang mengerikan. Tidak seperti tempat lain, White house dikatakan dihuni oleh roh sejarah Amerika.dan ruang bawah tanahnya menjadi tempat syaitan kucing. Terdapat cerita mengatakan pada mulanya ia menjelma sebagai kucing kecil dan apabila didekati, ia akan membesar menjadi raksasa bayangan. Berdasarkan lagenda, tiada siapa pernah melihat syaitan kucing tersebut tetapi apabila ia memunculkan diri, ia membawa malapetaka terhadap negara. Syaitan kucing pernah muncul sebelum kejatuhan pasaran saham pada tahun 1920an dan sebelum Presiden Kennedy dibunuh.

7. THE SECOND FLOOR HALLS

kawasan berhantu di White House
Tingkat dua White House merupakan kediaman rasmi keluarga Presiden. Terdapat terlalu banyak cerita yang dikeluarkan oleh Presiden serta keluarga mereka di kawasan ini. Salah satu cerita yang paling kerap dilaporkan ialah jelmaan hantu Presiden Abraham Lincoln dimana laluan di tingkat dua ini merupakan tempat kesukaan hantu tersebut. Lincoln sering dilihat dan didengari oleh penghuni di sini termasuklan First Lady Eleanor Roosevelt. Presiden Truman mendakwa beliau pernah terdengar bunyi tapak kasut melalui situ dan mengetuk pintu biliknya. Bukan Lincoln sahaja yang menghantui kawasan tersebut malah President William Howard Taft adalah orang pertama yang menyaksikan hantu First Lady Abigail Adams terbang menembusi pintu.

6. THE SECOND FLOOR BEDROOMS

kawasan berhantu di White House
Pelbagai bilik tidur di tingkat dua White House disediakan untuk keluarga Presiden dan tetamu lain. Sepasang suami isteri mendakwa pernah melihat hantu tentera British cuba membakar katil mereka. Ini dikaitkan dengan peristiwa sekumpulan tentera cuba membakar White House ketika Perang 1812. Selain itu, Lynda, anak kepada Presiden Lyndon B. Johnson mengatakan pernah terserempak dengan hantu anak kepada Lincoln iaitu Willie dimana beliau telah mati dalam bilik tersebut. Jeritan hantu yang dikaitkan dengan Isteri Presiden Grover Cleveland iaitu wanita pertama yang melahirkan bayi di White House turut kedengaran. Selepas dilakukan pengubahsuaian pada tahun 1952, perkara-perkara misteri tersebut mula berkurangan.

5. THE YELLOW OVAL ROOM

kawasan berhantu di White House
Ketika pemerintahan Lincoln, bilik ini merupakan perpustakaan peribadinya serta bilik kegemarannya di White House. Sebilangan pekerja White House mendakwa pernah melihat hantu Lincoln sedang merenung dari tingkap bilik tersebut. First Lady Grace Coolidge turut pernah melihat perkara yang sama. Ada yang mengatakan suara tanpa jasad David Burns datang dari bilik ini. First Lady Mary Todd Lincoln memberitahu bahawa beliau pernah terserempak dengan hantu President Thomas Jefferson dan Presiden John Tyler dalam bilik tersebut.

4. THE NORTH PORTICO

kawasan berhantu di White House
Pintu masuk White House dikatakan penuh dengan misteri kehadiran hantu. Hantu tentera British yang memegang obor pernah berdiri diluar pintu hadapan. Orang ramai pernah melihat jelmaan pengawal serta penjaga pintu yang telah lama meninggal dunia menjalankan tugas mereka. Antara hantu lain yang kerap muncul dikawasan ini ialah Anne Surratt, anak kepada Mary yang dihukum gantung pada tahun 1865 atas peranan besarnya membunuh Lincoln. Hantu Anne kelihatan bersedih dan merayu untuk ibunya dilepaskan. Hantu tersebut juga dilihat duduk di pintu hadapan setiap 7 Julai iaitu tarikh ulang tahun ibunya dijatuhi hukuman mati.

3. THE EAST ROOM

kawasan berhantu di White House
Bilik di sebelah timur ini dihantui oleh Abigail Adam. Sepanjang perkhidmatannya di White House, bilik ini menjadi tempat untuk dia menggantung basuhan. Dia sering kelihatan berjalan di laluan bilik ini dengan lengan yang senget seperti membawa raga pakaian dibasuh. Penampakan hantu ini berkurangan ketika pentadbiran Taft, tetapi pada tahun 2002 sekumpulan pelawat mendakwa terlihat Adam. Petanda kemunculan hantunya ialah terdapat bauan seperti sabun basuhan. Hantu Lincoln juga turut muncul disini kerana di bilik inilah beliau rebah ke bumi.

2. THE ROSE BEDROOM

kawasan berhantu di White House
The Rose Bedroom sering dikunjungi oleh bekas presiden Andrew Jackson. Sebilangan pekerja White House pernah melihat atau mendengar Jackson sedang ketawa dan marah. Mereka yang pernah menggunakan bilik ini mengatakan terasa dingin ketika berada di atas katil yang pernah digunakan oleh Jackson. Mary Todd Lincoln mengaku terdengar Jackson memarahi tukang jahit White House, Lilian Parks dan merasakan kehadirannya di situ. Sekali lagi Lincoln turut menjelma di sini. Apabila Queen Wilhelmina dari Belanda tinggal di bilik tidur ini, dia menjawab ketukan pintu pada lewat malam dan terkejut melihat hantu Lincoln berdiri disitu.

1. THE LINCOLN BEDROOM

kawasan berhantu di White House
Memandangkan kekerapan jelmaan Lincoln hampir di kesemua kawasan, tidak hairanlah jika bilik tidurnya juga turut berhantu. Winston Churchill seorang kenamaan menolak untuk tidur di bilik tersebut selepas bertembung kelibat hantu di alat pemanas. (Beliau dikatakan baru sahaja mandi dan bogel pada waktu tersebut). Maureen dan suaminya turut terjumpa Lincoln di tempat yang sama dilihat Churchill. Saksi mengatakan lampu adakalanya menyala sendiri dan terasa dingin hingga meremang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...