Wednesday, September 19, 2012

Tragedi Kanibal, Uruguayan Air Force Flight 571

Tragedi Kanibal

Pada tanggal 13 Oktober 1972, pasukan ragbi Kolej Stella Maris sedang dalam perjalanan dari Monteviedo, Uruguay ke Santiago, Chile untuk bertanding dalam satu perlawanan ragbi. 

Namun, malang tidak berbau apabila pesawat yang mereka naiki terhempas di puncak gunung antara Chile dan Argentina akibat cuaca buruk. Kesemua 45 orang penumpang dijangkakan mati setelah operasi pencarian selama 11 hari gagal menemui sebarang jejak. 

Perkiraan tersebut ternyata salah kerana pada waktu itu 29 penumpang masih selamat. Selebihnya mati akibat kesejukan, kecederaan dan pelbagai lagi penyebab. Mereka terpaksa tinggal di atas gunung tersebut selama dua bulan tanpa sebarang sumber makanan. 

Yang ada hanyalah mayat rakan-rakan mereka. Demi melangsungkan hidup, mereka terpaksa memakan daging seorang demi seorang yang meninggal dunia.

Lebih memilukan, ada yang terlebih dahulu mewasiatkan tubuh badan sendiri dijadikan santapan rakan-rakan sebelum meninggal. Dengan erti kata lain, itulah pengorbanan terakhir yang boleh mereka lakukan. 

Pada 23 Disember 1972, hanya 16 orang yang berjaya diselamatkan. Kesemua mereka yang selamat di bawa ke hospital untuk menerima rawatan. Peristiwa ini pernah difilemkan dan mendapat sambutan hangat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...