Sunday, July 22, 2012

FACE, Robot Dengan Ekspresi Wajah Manusia


Ternyata bukan Jepun sahaja yang mampu mencipta robot wanita dengan tambahan ekspresi wajah. Seperti yang dilaporkan oleh Gizmag.com, baru-baru ini beberapa penuntut dari University of Pisa, Itali berjaya mencipta robot wanita atau femboid yang juga dilengkapi dengan ekspresi wajah.


Robot yang dinamakan FACE ini dilengkapi dengan 32 motor penggerak yang dinamakan HEFES (Hybrid Engine for Facial Expressions Synthesis). Motor-motor tersebut terletak dibahagian kepala dan bahu yang berfungsi untuk menjadikan robot wanita tersebut mendapat ekspresi seperti manusia.


Ekxpresi yang ditunjukkan oleh FACE sama seperti ekspresi wajah manusia ketika  marah, gembira, terkejut, kecewa dan lain-lain. FACE atau ringkasan dari (Facial Automation for Conveying Emotions) ini juga dapat menggerakkan bahunya ketika wajahnya menunjukkan sesuatu ekspresi.


Teknologi HEFES ini dibangunkan sejak tahun 1978 dengan menggunakan animasi serta analisa psikologi manusia. Bukan sahaja menggunakan teknologi HEFES, pencipta FACE juga menggunakan teknologi Human Interaction Persuasive Observation Platform (HIPOP) yang berfungsi sebagai sensor perasaan serta Facial Action Coding System yang berfungsi sebagai penghubung antara gerak bahu dengan mimik wajah.

Malangnya, menurut Newscientist.com, wajah FACE sedikit kelihatan jahat dan menjadikannya kelihatan menyeramkan. Sehingga ke hari ini, FACE masih terus diperkembangkan sehingga sempurna.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...