Wednesday, August 8, 2012

Kolam renang terbesar di dunia

Kolam renang ini tercatat dalam Guinness Book of Records sebagai kolam renang terbesar di dunia. Kolam renang di pinggir pantai ini panjangnya mencecah 1013 meter (1 kilometer lebih) dan luasnya mencecah 8 hektar. Ianya terletak di pinggir pantai Chili dan dapat menampung sehingga 66 juta galen air pada satu-satu masa.

Kolam renang terbesar di dunia

Kolam renang ini memerlukan 5 tahun untuk disiapkan sepenuhnya dan ketika pembukaan, ia menarik ramai pelancong ke San Alfonso del Mar resort di Algarrobo, pantai selatan Chili dimana terletaknya kolam renang ini.

Kolam renang terbesar di dunia

Ia menggunakan pam dan sistem penyaringan yang dikendalikan oleh komputer untuk sentiasa menjaga air di dalamnya agar terus segar dengan sistem kitaran tetap. Pamnya menyedut dan menyaring air laut pada satu sisi, dan mengepamnya keluar pada sisi lainnya. Suhu yang ditetapkan ialah 26 darjah celcius, lebih tinggi sekitar 9 darjah dari suhu air laut di sekitarnya.

Kolam renang terbesar di dunia

Kolam renang ini di reka oleh ahli biokimia yang berasal dari Chili, Fernando Fischmann dengan memanfaatkan sumber air laut yang tidak pernah habis dan menjaga alam sekitar.

Kolam renang terbesar di dunia

4 comments:

  1. Makuih besar gila sampai satu kilometer tu. Memang lepas ni tak akan berebut tempat nak berenang la kan haha. Anway nice artikel :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan stkat kita ltih brenang.. ikan pun letih...

      Delete
  2. fuh ada satu kt rumah ni syok jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu ada kat Malaysia ni maknanya banjir besar la tuh..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...