Friday, August 10, 2012

Wang kertas baru habis

Wang kertas baru habis

KUALA LUMPUR: Dengan tidak sampai 10 hari lagi Aidilfitri menjelang tiba, ramai umat Islam di sini kini sukar mendapatkan wang kertas baharu.

Selepas mula mengedar wang kertas baharu minggu lalu, kebanyakan bank sudah kehabisan minggu ini.

Tinjauan di ibu kota mendapati kebanyakan bank kehabisan wang kertas RM5 dan RM20 sejak semalam dan malah, ada bank yang langsung kehabisan semua wang kertas baharu.

Pengurus sebuah bank di Kampung Baru berkata, cawangan beliau kehabisan semua wang kertas baharu sejak semalam dan mendakwa, tahun ini, cawangan bank itu mendapat kurang wang kertas baharu berbanding tahun lalu.

“Kami tak dapat banyak tahun ini, kami mula benarkan pelanggan menukar wang kertas baharu minggu lalu dan semalam, kami kehabisan semua stok,” katanya. Pengurus sebuah bank di Kelana Jaya pula berkata, cawangan beliau mula menawarkan wang kertas baharu minggu lalu dan habis semuanya dua hari lalu. 

“Kami mula minggu lalu dan yang paling popular ialah wang kertas baharu RM5, kami kehabisan dua hari lalu. Kini tinggal wang kertas RM1, RM10 dan RM100,” katanya. 

Sementara itu, pelanggan di dua bank di Kampung Baru mendakwa sebelum ini mereka tidak dibenar menukar wang kertas, tetapi apabila mereka ingin berbuat demikian hari ini, bank menyatakan wang kertas baharu sudah habis. Ahmad Sani Abdullah, 47, berkata, beliau datang dari Shah Alam untuk mendapatkan wang kertas RM5 dan RM20, tetapi tidak berhasil.

“Saya memandu dari Shah Alam dan singgah di semua tempat yang saya tahu ada bank, saya rasa cawangan di Kampung Baru adalah bank ke-10 yang saya singgah, tapi masih tidak mendapat wang RM5 atau RM20,” katanya. 

Selebriti, Kartini Kamalul Ariffin adalah antara pelanggan yang belum berjaya mendapat wang kertas baharu untuk hari raya.

“Saya sibuk dengan beberapa hal dan terlanjur datang ke sini, saya rasa elok tukar wang sikit. Tetapi, wang kertas baharu sudah habis,” katanya. 

sumber- Bernama

3 comments:

  1. duit tetap duit biar rupa lain
    hehe

    ReplyDelete
  2. Sebelum raya sibuk tukar bnyk2 lps raya bank in balik

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...