Friday, September 7, 2012

Nyaris ditetak perompak

cara mencuri tanpa dikesan
Mohd Fadhli menunjukkan kesan umpil pintu belakang di bahagian dapur rumahnya, dipercayai digunakan perompak untuk memasuki kediamannya , awal pagi semalam.
TERENGGANU - “Saya bingkas bangun lalu mengunci pintu bilik kerana mengesyaki sesuatu sebaik terjaga daripada tidur apabila terdengar emak menjerit.

“Kemudian, saya memanjat dinding bilik dari dalam untuk melihat keadaan dan ternampak seorang lelaki menaiki tangga.”

Demikian cerita pengusaha keropok Mohd Fadhli Salleh, 26 mengenai kejadian mencemaskan yang berlaku di rumahnya awal pagi semalam.

Kata Mohd Fadhli, ketika itu juga, lelaki bertopeng menuju ke arahnya dan cuba menetaknya menggunakan sebilah parang.

Dia bagaimanapun bernasib baik kerana tetakan itu tidak mengena kerana dinding biliknya agak tinggi.

“Tidak berapa lama kemudian, lelaki tersebut turun ke tingkat bawah,” katanya.

Dalam kejadian jam 2.30 itu, pengusaha keropok, Asmah@Hindun Mohd, 64, mengalami kerugian kira-kira RM15,000 termasuk wang tunai, barang kemas dan tiga telefon bimbit, setelah rumahnya dimasuki empat perompak bersenjatakan parang.

Mohd Fahdli berkata, sebelum kejadian dia, isteri, Nor Azlina Yusof, 23, dan anak mereka, Aisyah Anani, berusia tiga bulan, sedang tidur di tingkat atas, manakala ibu dan ayahnya, Salleh Abdullah, 76, seorang pemandu teksi, berada dalam sebuah bilik di tingkat bawah.

“Bimbang keselamatan diri, isteri dan anak, saya ambil keputusan mengunci pintu bilik sebelum memanjat dinding untuk meninjau keadaan.

“Gerak hati saya mengandaikan sesuatu yang buruk terjadi kerana terdengar emak menjerit kerana ketika itu seorang lelaki menaiki tangga.

“Selepas sekali percubaannya menetak saya gagal sambil mengarahkan saya membuka kunci pintu gagal, lelaki tersebut bergegas turun ke tingkat bawah,” katanya.

Setelah dirasakan keadaan agak selamat, Mohd Fadhli nekad turun dan melihat ibunya berada dalam ketakutan di ruang tamu.

Kata Mohd Fadhli, ketika kejadian ayahnya berada di luar rumah dan dia bergegas mendapatkan ayahnya itu dan menceritakan kejadian yang berlaku.

“Saya memberitahu ayah arah empat perompak yang bercakap dalam loghat Indonesia itu melarikan diri. Ketika itulah, baru saya tahu cerita sebenar kejadian rompakan ini dan syukurlah kerana ibu bapa saya selamat dan tidak diapa-apakan,” katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.

Menurutnya, ketika kejadian, berlaku sedikit pergelutan antara ibunya dan salah seorang perompak ketika cuba merentap rantai leher hingga menyebabkan barang kemas tersebut terputus dua.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Deputi Superintendan Mohd Ismail Muslim mengesahkan menerima laporan kejadian tersebut dan kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...