Friday, September 7, 2012

Rugi besar ditipu penjual mesin

motosikal untuk dijual
MOHAMAD NASIR (kiri) menunjukkan sebahagian komponen motosikal curi yang dirampas daripada dua lelaki pada sidang akhbar di Muar semalam.
MUAR - Seorang pekerja kilang kerugian hampir RM110,000 selepas diperdaya satu sindiket yang kononnya mampu membuat mangsa kaya dengan hanya membeli mesin penapis air dan mesin terapi kaki berharga RM1,500 pada September tahun lalu.

Wanita berusia 58 tahun dari Tanjung Agas di sini menyedari dia ditipu pada awal bulan ini apabila mendapati hadiah wang sebanyak RM155,000 yang dijanjikan penjual lelaki dan wanita tersebut tidak diterima hingga kini.

Modus operandi suspek ialah menjanjikan pulangan yang lumayan sekiranya mangsa membuat banyak pelaburan dalam tempoh yang ditetapkan.

Suspek akan memberikan pelbagai alasan sekiranya mangsa bertanya mengenai hadiah tersebut hingga mangsa sendiri akhirnya tersedar yang dia telah diperdaya.

Sepanjang tempoh itu, mangsa telah melakukan 13 transaksi untuk memasukkan wang ke dalam sebuah akaun sebelum merasa curiga lalu memberitahu hal berkenaan kepada anak saudaranya.

Anak saudara mangsa yang curiga telah membuat pemeriksaan di syarikat yang didakwa tempat suspek bekerja sebelum mendapati identiti lelaki dan wanita itu tidak wujud.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli berkata, suspek kemudian berhenti menghubungi mangsa selepas menyedari tembelangnya pecah.

"Suspek berusia lingkungan 30-an. Mangsa kerugian RM109,570. Sindiket bijak memperdaya dengan menggunakan beberapa taktik tertentu termasuk memakai nama Bank Negara," katanya yang memberitahu kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, dalam kes berasingan, Mohamad Nasir memberitahu, pihaknya menahan dua lelaki berusia 16 dan 17 tahun di Parit Punggor dan Parit Unas di sini pada pukul 1.30 pagi, 28 Ogos lalu kerana terlibat dalam kes mencuri motosikal.

Katanya, salah seorang suspek menjadikan belakang rumahnya sebagai bengkel untuk meleraikan motosikal curi untuk menjual komponennya seperti enjin, ekzos dan brek cakera.

sumber- Kosmo

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...