Wednesday, July 11, 2012

Negara terkecil di dunia hanya dihuni 3 penduduk


Sebagaimana syarat-syarat berdirinya sebuah negara yang berdaulat, maka Republik Molossia memang layak dikatakan sebagai negara Republik terkecil di muka bumi ini, walaupun tidak berdaftar dengan Perikatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), namun Republik yang memiliki wilayah kedaulatan sendiri ini memang ada secara fakta.

Republik Of Molossia secara geografinya berada di dalam negara Amerika Syarikat iaitu di Dayton Nevada, bermakna negara Molossia dikelilingi oleh negara Amerika Syarikat.

Negara paling kecil ini di pimpin oleh seorang diktator yang bernama Kevin Baugh dimana Kevin ditemani oleh 2 anaknya setelah negara ini diwujudkan  sekitar 30 tahun yang lalu.

Negara Molossian diwujudkan pada 26 Mei 1977. Dikenali pada waktu itu sebagai Republik Grand Vuldstein. James Spielman dinobatkan sebagai Raja James I, dan Kevin Baugh dinobatkan sebagai Perdana Menteri.  Meskipun Raja James I seorang raja, beliau tidak lagi aktif dalam kerajaan pada waktu itu.



Kerajaan tanpa campurtangan raja terus dikembangkan oleh Perdana Menteri. Pada tahun 1980 kerajaan telah berganti dengan nama baru iaitu Kerajaan Edelstein, dan pada tahun 1988 bertukar nama sekali lagi sebagai Kerajaan Zaria. Pemerintahan dijalankan walau tanpa sebiji rumah untuk ditadbir. Perdana Menteri negara tersebut telah berhijrah ke Eropah pada tahun yang sama. Selepas kembalinya dari eropah pada tahun 1992, kerajaan di makmurkan dengan pertumbuhan budaya.

negara terkecil di dunia

Luas Wilayah : 14.3 acres
Date of foundation : 3 September 1999 (Saat di Nevada)
Pemimpin : Kevin Baugh (Ditaktor)
Bentuk Negara : Republic (Dictatorship de facto)
Bahasa : English (Deseret), Esperanto, and “Griko”
Mata Wang : Valora (Dari Koin Kasino)
Ibu Kota : Espera
Time Zone : Molossian Standard Time (UTC-7 hours, 29 minutes)
Penduduk Manusia : 3 (3 lainnya anjing )

negara terkecil di dunia

2 comments:

  1. bley ke negare 3 org pnduduk je? o.O

    ReplyDelete
  2. kah kah kah terbaca 3 yang lainnya anjing.haduih..mmg lawak betui

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...