Saturday, August 18, 2012

Derita Manusia Pokok

KITA pernah dengar mengenai tumbuhan (periuk kera) yang makan serangga tetapi pernahkah anda melihat dahan dan ranting kayu tumbuh pada badan manusia?

Manusia pokok
Dede pernah mengambil bahagian dalam pertunjukkan aneh untuk menyara keluarga.-Foto Ehsan www.thatsweird.net
Perkara aneh ini berlaku kepada seorang bekas nelayan di Indonesia yang digelar ‘Separuh Manusia Separuh Pokok.’

Seorang doktor dari Amerika Syarikat pernah cuba untuk mengubati penyakit aneh ini dengan Vitamin A, namun gagal.

Nelayan tersebut, Dede dahulunya tinggal di sebuah perkampungan terpencil bersama dua orang anaknya. Penduduk tempatan memanggil Dede ‘Lelaki Pokok’ dan keadaannya membuatkan doktor-doktor tempatan bingung.

Dahan-dahan menyerupai struktur akar tumbuh terjulur di bahagian kaki serta tangannya dan ini meliputi seluruh badan Dede. Panjangnya boleh mencecah 5 sentimeter setahun.

Untuk menyara keluarga, Dede pernah menyertai kumpulan sarkas untuk mempamerkan anggota-anggota badan yang diliputi tumbuhan bagaikan dahan pokok.

Dia juga mengambil bahagian dalam pertunjukkan aneh yang disertai oleh mereka yang mengalami kecacatan.

manusia pokok
Dede selepas menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan seberat 6 kg.
Kisah ‘Separuh Manusia Separuh Pokok’ juga dijadikan dokumentari dalam rancangan ‘My Shocking Story’ di saluran Discovery TV.

Sebelum ini, Dede dilahirkan secara normal dan ketumbuhan bagaikan ketuat mula tumbuh di lengan Dede selepas mengalami kecederaan pada bahagian lutut.

Ianya berlaku selepas Dede ditimpa kemalangan pada usia remaja. Ketumbuhan itu membingungkan industri perubatan Indonesia pada masa itu.

Ketumbuhan itu tersebar dengan cepat ke seluruh badan dan ini membuatkan Dede tidak berupaya untuk melakukan rutin hariannya selama hampir dua dekad.

Lelaki malang ini dibuang kerja dan isterinya turut meninggalkannya. Dede pada masa itu, terpaksa menyara dua orang anaknya yang meningkat remaja dalam keadaan serba kekurangan.

Walaupun saudara-mara terdekat memberikan sokongan, Dede selalu dijadikan bahan ejekan penduduk-penduduk perkampungan nelayan, tempat Dede tinggal.

Dede pernah menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan seberat 6 kg pada tahun 2008. Tetapi ketumbuhan itu tumbuh semula dan menjadi punca kematian Dede.

sumber- MStar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...