Saturday, August 18, 2012

Ditikam 15 Kali Kerana Hina Nabi Muhammad

Sergey Aslanyan
Sergey Aslanyan
SEORANG juru hebah radio dikejarkan ke hospital setelah ditikam dengan pisau sebanyak 15 kali oleh lelaki yang tidak dikenali. 

Juru hebah yang bernama Sergey Aslanyan,46 itu dibawa ke hospital Moscow, Rusia, dengan luka tikaman di dada, leher, dan lengan. Saksi mengatakan, Aslanyan diserang kerana sebelum ini dia ada menghina Nabi Mumammad SAW.

Menurut laporan polis, pada petang Isnin 28 Mei yang lalu, seorang lelaki tidak dikenali memanggil Aslanyan keluar dari apartmennya. Ketika dia keluar dari rumahnya, dia terus diserang dan dihentak dengan benda keras di bahagian kepala dan ditikam di leher, dada, serta lengan.

Aslanyan mengatakan, lelaki yang menyerangnya berteriak "kamu adalah musuh Allah" sambil terus menyerangnya.

Polis mengesahkan, lelaki yang menyerangnya berusia sekitar 30-an dan berbadan kurus, sementara beberapa saksi lain mengatakan penyerangnya adalah lebih dari seorang.

Sergey Aslanyan
Parah selepas diserang

Menghina Nabi

Dua minggu sebelum kejadian ini, Sergey Aslanyan telah menghina Nabi Muhammad SAW dalam segmen radionya.

Sergey mengeluarkan kata "Nabi Muhammad yang kita kenal adalah bukan seorang yang taat beragama. Ia adalah seorang usahawan, setelah ia mendapat kekayaan dia merancang bagaimana caranya supaya dikenali dunia".

Dia turut mengeluarkan ayat  "Nabi Muhammad menulis semula Al-Quran, orang akan tahu bahawa Nabi Muhammad bukanlah seorang penjaga kedai di pasar, tetapi seorang tokoh politik yang luar biasa."

Walaupun Aslanyan pernah meminta maaf atas kata-katanya itu, namun ianya gagal mengubah perspektif sesetengah pihak sehingga dia sendiri telah diserang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...