Saturday, August 18, 2012

Kampung poligami di Amerika

Dalam undang-undang Amerika, berpoligami adalah satu perbuatan terkutuk. Tetapi, bagi 1200 penduduk Centennial Park, iaitu sebuah perkampungan kecil di Colorado Arizona, berpoligami adalah kemestian. Malah gadis-gadis di sini ingin berkongsi suami selepas berkahwin kelak. Sekitar 1200 penduduk Centennial Park hidup berpoligami atas alasan mereka tersendiri. 

rahsia bahagia berpoligami

Ariel Hammon, 32, yang mengahwini Helen, 30, mendapat tujuh cahaya mata. Kemudiannya dia mengahwini Lisa, 20, yang memberikannya dua lagi cahaya mata. Bagi Ariel dan kedua-dua isterinya, berpoligami bererti menambah tenaga manusia untuk pembangunan. " Warga di Centennial Park pernah membina rumah baru berhampiran rumah utama dalam masa dua hari sahaja. Ini kerana kami di sini mempunyai ramai anak maka ramailah sukarelawan." kata Ariel kepada ABCNews.

Cemburu kerana cinta berbelah bahagi? “Kami tidak pernah memikirkannya, malah inilah yang saya impikan sejak dahulu,” kata Helen. Lisa pula berkata. "Saya tidak ada masalah Ariel sudah berkahwin malah saya menganggapnya sebagai bonus."

Beberapa penduduk yang ditanya mengenai seks mengaku rimas. Menurut mereka, para remaja tetap menjaga kesucian dan dilarang berciuman sebelum berkahwin. Di atas keruntuhan moral akibat merebaknya seks bebas di AS, Centennial Park lebih tertutup dan curiga kehadiran orang asing. “Kerana agama melarang (seks sebelum berkahwin),” kata seorang penduduk.

Ariel juga menilai program Big Love di televisyen HBO yang menggambarkan poligami mencetuskan perbalahan, cemburu, hasad dengki sesama isteri, bukanlah kenyataan sebenar. Apa yang penting bagi Ariel ialah menjaga keutuhan rumah tangga dan mendidik anak-anak sehinggalah seks bukan lagi keutamaan. "Untuk hubungan seks, kami harus mencuri waktu kerana ramai anak-anak di rumah. Seks adalah ekspresi cinta dan banyak cinta yang terdapat di sini," kata Ariel.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...