Sunday, August 12, 2012

Sabri Yunus si tukang karut

Sabri Yunus

BUTIR tawanya sudah cukup untuk memperkenalkan Sabri Yunus. Dia lelaki yang berjaya menggeletek rakyat negara ini dengan gaya dan lenggok berpaksikan negeri kelahirannya.

Bermula dari zaman Santan Berlada, Pi Mai Pi Mai Tang Tu sehinggalah Salam Pantai Timur dan kini tunjang kepada Karoot Komedia X, Sabri sudah dianggap sebagai pelawak otai. Uniknya, dia mengekalkan lidahnya untuk basah dalam dialek yang likat berbau budu. Dialek 'Kelate' sudah lama bersatu membentuk nama Sabri Yunus.

Seperkara lagi, nakal, bersahaja dan spontan barangkali tiga sifat hakiki yang menjadikan Sabri seorang seniman rakyat - seniman yang berjaya mengangkat dikir barat daripada sebuah hiburan kampung menjadi hiburan kegemaran ramai di sebuah stesen satelit.

"Elemen dikir karut dalam Karoot Komedia dan Karoot Komedia X sebenarnya sudah jadi versi ketiga yang saya aplikasikan dalam program televisyen. Kali pertama dalam Satira (TV3), kemudian dalam Salam Pantai Timur (RTM) dan sekarang Karoot Komedia (Astro). Konsepnya tidak banyak beza cuma pendekatan sedikit berlainan.

"Dikir barat ada komposisi tertentu, saya cuma ambil bahagian karut untuk dimasukkan dalam program, jadi saya tidak terikat dengan komposisi yang harus dihormati dalam dikir barat. Orang Kelantan boleh terima karut itu terpisah daripada dikir barat," katanya persis sang budayawan, sedikit terkeluar dari lingkaran Sabri yang selama ini dikenali menerusi sifat lucunya.

Jiwa Kelantan Sabri masih menebal walaupun sudah berhijrah Kuala Lumpur sejak berusia 21 tahun.

Masuk tahun 2012, dia sebenarnya lebih lama tinggal di KL berbanding di Kelantan.

sumber- Kosmo

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...