Tuesday, September 4, 2012

Durian semurah RM3 sebiji

durian paling sedap di dunia
Salleh antara pemilik dusun durian yang turut menjual buah durian di tepi jalan menuju ke Wakaf Tapai di Kampung Jerung Seberang.
PENGKALAN BERANGAN - Musim durian di Mukim Jerung menyaksikan penduduk tempatan mengambil kesempatan mendirikan gerai di lokasi strategik di tepi-tepi jalan raya di beberapa kawasan kampung.

Pendek kata, musim durian di mukim berkenaan memberikan rezeki lumayan kepada peniaga raja buah itu termasuk pemilik dusun durian dan difahamkan musim buah durian gugur kali ini juga tidak serentak dan berperingkat.

Seorang pemilik dusun, Salleh Mat Hasan, 74, memberitahu, durian diperoleh dari kawasan itu berbeza dengan buah dari luar negeri ini, begitu juga di daerah berdekatan seperti Hulu Terengganu dan Kuala Terengganu kerana corak kulitnya juga berlainan.

Bagaimanapun menurutnya, musim buah durian gugur tetap berlaku dalam tempoh sama iaitu pada penghujung tahun bermula Ogos hingga Disember pada setiap tahun, dengan berperingkat-peringkat mengikut lokasi kampung masing-masing.

“Selain setiap kawasan mempunyai bentuk dan corak duri yang berbeza-beza dengan kawasan yang lain seperti duri yang jarang, panjang, pendek, rapat dan sebagainya, durian di Mukim Jerung adalah yang termurah dan mempunyai isi yang tebal.

“Malah dengan hanya RM3 sebiji malah lebih murah daripada itu, penggemar raja buah itu boleh makan sepuas hati mereka. Tidak rugi kerana isinya setanding buah durian yang dijual di Pasar Kedai Payang pada harga RM10 satu kilogram,” katanya.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...