Tuesday, September 11, 2012

Mesin jual ketam layan diri

cerita ketam dengan bangau

Biasanya, mesin layan diri hanya menjual minuman, makanan ringan atau permainan sahaja. Namun di Nanjing, China, terdapat mesin layan diri yang menjual ketam hidup. Ianya memudahkan mereka yang baru pulang dari kerja membeli terus tanpa perlu ke pasar untuk menyediakan makan malam di rumah. Ketam hidup yang dijual sudah semestinya masih segar dan mampu menjaga kesedapan makanan yang dimasak.

dongeng ketam dan bangau

Harga untuk ketam tersebut sekitar US$1.50 hingga US$8 bergantung pada saiznya. Suhu mesin layan diri ini dikawal antara 5-10 darjah Celsius bagi membolehkan ketam-ketam tersebut berhibernasi. Ketam-ketam tersebut juga turut dibungkus siap ke dalam plastik bagi memudahkan proses pembelian.

kisah bangau dan ketam

Jika terdapat pelanggan yang mendapat ketam yang telah mati, ianya akan digantikan dengan tiga ekor ketam lain secara percuma. Seorang pelanggan yang telah mencuba ketam tersebut berkata, "Dua hari lalu saya melalui mesin tersebut dan melihat harga ketam-ketam ini lebih murah berbanding di pasar. Saya terasa ingin mencuba lalu membeli dua ekor. Hari ini saya datang lagi untuk membeli lebih banyak."

Mesin ketam layan diri

Dengan kemudahan ini, kesibukan penduduk yang bekerja di Kota Nanjing tidak lagi akan pulang ke rumah tidur dengan perut kosong.

cerita bangau dan ketam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...