Thursday, September 27, 2012

Penunjuk perasaan bertempur dengan polis di Sepanyol

SEJUMLAH penunjuk perasaan berhimpun dekat bangunan Parlimen Sepanyol ketika mengadakan protes di Madrid kelmarin.
SEJUMLAH penunjuk perasaan berhimpun dekat bangunan Parlimen Sepanyol ketika mengadakan protes di Madrid kelmarin.
MADRID - Beribu-ribu orang berarak menuju ke bangunan Parlimen di sini kelmarin bagi membantah pelan penjimatan dan kenaikan cukai oleh kerajaan Sepanyol semalam.

Namun, kemaraan mereka dihalang oleh lebih 1,000 anggota polis pencegah rusuhan dengan menyebabkan mereka terpaksa berhimpun di beberapa jalan berhampiran.

Kekacauan tercetus apabila polis mula memukul sebahagian penunjuk perasaan dengan menggunakan baton selepas mereka merosakkan sekatan pihak berkuasa dan membaling batu serta botol.

"Pemimpin-pemimpin politik cuma mementingkan syarikat-syarikat besar dan telunjuk pasaran kewangan," kata seorang pengatur cara komputer berusia 27 tahun, Aitor Llorens yang menyertai demonstrasi tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, Polis Nasional Sepanyol menyatakan, seramai 38 orang ditangkap dan 64 lagi cedera dalam pertempuran tersebut.

Seorang jurucakapnya berkata, sejumlah 27 orang yang cedera itu merupakan anggota polis.

Sepanyol kini berada di ambang kemelesetan ekonomi dengan Kesatuan Eropah menawarkan pinjaman mencecah euro100 bilion (RM396.3 bilion) untuk menyelamatkan institusi perbankan di negara berkenaan. 

sumber- AP

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...