Thursday, September 6, 2012

Perkosa anak saudara OKU

Perkosa anak saudara OKU
Tertuduh ketika dibawa keluar dari mahkamah.
JOHOR BAHRU – Seorang warga emas dijatuhi hukuman penjara 18 tahun dan 21 sebatan selepas mengaku bersalah atas empat pertuduhan melakukan rogol dan liwat ke atas seorang remaja perempuan, awal tahun ini.

Tertuduh berusia 50 tahun, yang juga bapa saudara kepada mangsa yang berusia 19 tahun itu, didakwa melakukan kesalahan terbabit secara berulang dari 11 Januari hingga Mac 2012, di sebuah rumah di Pontian.

Mengikut fakta kes, mangsa yang merupakan orang kurang upaya (akal) hanya memaklumkan kejadian terbabit kepada rakan sekolahnya sebelum tindakan susulan diambil oleh pihak sekolah dan kedua ibu bapanya.

Tertuduh didakwa melakukan persetubuhan bertentangan dengan aturan tabii pada 11 Januari 2012 dan mengulangi perbuatan itu pada 12 Mac 2012 dan 14 Mac tahun ini yang disiasat di bawah Seksyen 377 C Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan tidak melebihi 20 tahun serta sebatan.

Manakala bagi tuduhan lain, lelaki berkenaan didakwa merogol mangsa pada 13 Mac 2012 di lokasi yang sama dan didakwa di bawah Seksyen 376 (3) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara minimum lapan tahun sehingga 30 tahun dan minimum 10 sebatan.

Hakim, Hassan Abdul Ghani menetapkan hukuman penjara tujuh tahun dan tiga sebatan bagi tiga pertuduhan meliwat dan 18 tahun penjara dan 15 sebatan bagi kesalahan merogol.

Beliau bagaimanapun membenarkan kesemua hukuman penjara dijalankan secara serentak dari tarikh tertuduh ditangkap, iaitu 5 April 2012.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwaraya, Chuah Shyue Chien manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...