Monday, July 23, 2012

Wanita kahwini diri sendiri

awek cina bogel

Tunduk kepada tekanan sosial, Chen mengambil keputusan untuk berkahwin, tetapi dengan dirinya sendiri, tanpa pengantin lelaki! Dia mengambil satu set gambar perkahwinan dengan berpakaian putih, mengupah seorang perancang perkahwinan dan menyewa sebuah dewan jamuan untuk sambutan perkahwinan dengan 30 kawan terdekatnya. Dia juga sempat berbulan madu solo ke Australia!

"Umur 30 adalah tempoh yang utama bagi saya. Kerja dan pengalaman saya adalah dalam keadaan yang baik, tetapi saya tidak menemui seseorang untuk menjadi teman hidup, jadi apa yang boleh saya lakukan? Saya bukan anti pada perkahwinan. Saya hanya berharap agar saya boleh menyatakan idea yang berbeza dalam batasan tradisi,"kata Chen. Perkahwinannya menelan kos sebanyak NT $ 50 000 (kira-kira AS $ 1 500), telah mendapat lebih daripada 1 800 komen di talian internet dan kebanyakannya menyatakan bersimpati terhadap Chen.

Satu anjakan dalam pemikiran mengenai perkahwinan di Taiwan telah menyebabkan wanita berkahwin lewat dan ditambah pula mereka mengutamakan kestabilan status ekonomi mereka. Ini telah mencetuskan kebimbangan kerajaan tentang penurunan dalam kadar kelahiran dan kesan pada produktiviti negara pulau itu.

Chen tidak boleh secara rasmi mendaftarkan perkahwinan itu dengan dirinya sendiri, yang bermaksud bahawa dia akan melalui satu majlis perkahwinan sekali lagi jika dia bertemu dengan seseorang yang ditakdirkan sebagai pasangan hidupnya.

sumber- jennykaleyn

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...