Thursday, August 16, 2012

Bayar RM37 untuk lihat kapal terbalik

Costa Concordia Giglio Island, Italy
GAMBAR fail pada 13 Julai lalu menunjukkan kapal Costa Concordia terbalik dekat Pulau Giglio, Itali.
PULAU GIGLIO, Itali - Para pelancong yang berkunjung ke bekas pelabuhan nelayan di Santo Stefano di sini ditawarkan pengalaman baharu walaupun ia sedikit menggerunkan.

Dengan bayaran serendah AS$12 (RM37), para pengunjung boleh melihat dengan lebih dekat bangkai kapal persiaran mewah Costa Concordia seberat 114,500 tan yang terbalik di kawasan cetek di Pulau Giglio pada 13 Januari lalu.

Dalam kejadian itu, 32 orang penumpang terbunuh.

"Pulau itu kini menjadi tumpuan bukan kerana keindahan tempatnya tetapi kerana tragedi menjadi lebih menarik berbanding tempat-tempat yang indah," kata seorang pelajar, yang dikenali sebagai Daniela, 23.

Para pelancong akan dibawa berdekatan dengan kapal Costa Concordia yang membawa seramai 4,000 penumpang ketika ia terbalik.

"Amat mengecewakan apabila melihat kapal itu terdampar, tetapi kehidupan di pulau ini perlu diteruskan dan ia menjadi sebab kenapa kami mahu menghabiskan percutian di sini," kata seorang penumpang lain, Lucia.

Datuk Bandar Giglio, Sergio Ortelli, menyatakan terdapat peningkatan pelancong ke pulau ini kerana mereka mahu merakamkan gambar kapal tersebut.

Kapal itu terbalik selepas ia terlanggar batu karang dan belayar terlalu dekat dengan pulau tersebut pada kelajuan yang tinggi. 

sumber- Agensi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...