Thursday, August 16, 2012

RM50,000 untuk mangsa konflik selatan Thailand

PEGAWAI polis Thailand memeriksa mayat sukarelawan Islam yang mati ditembak pemberontak di Narathiwat, awal bulan ini. - Foto AFP
PEGAWAI polis Thailand memeriksa mayat sukarelawan Islam yang mati ditembak pemberontak di Narathiwat, awal bulan ini. - Foto AFP
Kabinet Yingluck tambah bayaran ganti rugi akibat kematian, kecederaan 

Bangkok: Kabinet Thailand kelmarin meluluskan cadangan Kementerian Kehakiman untuk menaikkan bayaran pampasan bagi kematian dan kecederaan yang dialami mangsa pemberontakan di selatan negara itu, kata jurucakap kerajaan Thai, Sansanee Nakpong.

Cadangan kerajaan pimpinan Yingluck Shinawatra itu menyatakan, pampasan bagi kematian dan ketidakupayaan, yang pada awalnya ditetapkan sebanyak 100,000 baht dan 80,000 baht (RM10,000 dan RM8,000), akan dinaikkan kepada 500,000 baht (RM50,000).
Perubahan itu berkuat kuasa kelmarin. Ia juga akan membabitkan kejadian sehingga tarikh 1 Januari 2004, apabila keganasan di sempadan selatan bermula. Jumlah itu akan dibayar tidak lewat daripada tahun kewangan 2015.

Sansanee berkata, secara keseluruhan berlaku 2,739 kematian dan 303 orang hilang upaya yang layak menerima pampasan itu.

Penduduk kampung maut 

Di Narathiwat, seorang lagi penduduk kampung maut dan seorang lagi cedera dalam serang hendap di Sungai Padi awal pagi kelmarin.
Pegawai bertugas di balai polis Sungai Padi, Kapten Denpong Temyod, berkata beliau menerima laporan kira-kira jam 1.30 pagi waktu tempatan seorang lelaki dibunuh dan seorang lagi cedera dalam kejadian tembakan di daerah Ban Toh Peng di Sungai Padi.

Mayat ditemui terbaring 

Polis menemui mayat Matohe E-tae, 33, terbaring berhampiran motosikalnya. Mangsa ditembak beberapa kali di perut, kepala. Mereka diberitahu seorang lagi mangsa, Adinand Yusoh, 19, juga ditembak di perut dan tangan dan sudah dibawa ke hospital Sungai Padi.

Saksi memberitahu polis mangsa menunggang motosikal di sepanjang jalan apabila penembak yang bersembunyi di dalam hutan di tepi jalan menembak mereka dengan raifal M16. Penyerang kemudian melarikan diri.

Polis menyalahkan kejadian itu ke atas pemisah.

sumber - Agensi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...