Thursday, August 16, 2012

Tasik Tar Terbesar Di Dunia

La Brea

Tasik secara lazimnya dikenali sebagai takungan air besar berserta pemandangan sekeliling yang indah. Berbeza pula dengan Tasik La Brea yang terletak Trinidad, California ini dimana ianya padat dengan kandungan tar semula jadi atau asphalt dan ianya merupakan tasik tar terbesar di dunia. 

La Brea

Tasik ini ditemui oleh Sir Walter Raleigh pada tahun 1595 yang terkejut dengan pemandangan yang dilihatnya. Tasik La Brea ini mempunyai keluasan kira-kira 40 hektar persegi dan apa yang unik nya, tasik ini tidak mengandungi air mahupun lumpur tetapi dipenuhi dengan bitumen.

La Brea

Dengan sebahagian bitumen di sekitar tasik ini yang telah pun mengeras, para pengunjung dapat berjalan-jalan di atas permukaannya tanpa perlu berasa bimbang. Fenomena ganjil lain yang terdapat di tasik ini ialah sekiranya ada sesuatu yang jatuh di atas permukaan tasik ini seperti daun kering, kayu, atau haiwan mati, ia akan ditarik secara perlahan-lahan ke bawah tasik dan akan diluahkan semula selepas beberapa bulan atau beberapa tahun kemudian.

La Brea

Selain itu, kawasan tasik ini juga terkenal dengan penemuan pelbagai jenis fosil. Para pelancong yang berkunjung ke sini berpeluang untuk melihat sendiri fosil-fosil yang ditemui dari sekitar tasik tersebut di George. C Page Museum of La Brea Discoveries.

La Brea
La Brea
La Brea

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...