Bunkface (dari kiri) Paan, Sam dan Youk bersama album terbaru mereka berjudul Bunk Not Dead yang akan dipasarkan selepas Aidilfitri ini. |
PETALING JAYA: Kumpulan Bunkface masih menaruh harapan agar album terbaru mereka berjudul Bunk Not Dead mampu dijual biarpun senario penjualan album artis tempatan sedang merudum.
Vokalisnya
Shamsul Annuar Mohd Baharom atau Sam berkata, atas semangat itu mereka
amat menitikberatkan ciri-ciri kulit album dan kualiti muzik yang
dipertaruhkan agar ia terus memikat peminat untuk membeli album kedua
itu.
“Kami tidak pernah berputus asa walaupun menyedari senario
penjualan album fizikal di negara ini merosot. Namun, kalau
diperhatikan peminat muzik di luar negara masih teruja membeli album
artis kesayangan mereka.
“Kami berharap masih ada kelompok
peminat di sini yang menghargai kemunculan album fizikal untuk
dijadikan koleksi peribadi. Maka sebab itu, kami begitu menekankan
kualiti dan ciri-ciri album kedua ini,” katanya.
Sam dan dua
lagi anggota kumpulan tersebut iaitu Ahmad Farhan Hashim (Paan) dan
Mohd. Farouk Jaafar (Youk) ditemui pada majlis memeterai perjanjian
bersama Warner Music Malaysia selaku pengedar tunggal album itu di
Bangunan THK di sini, petang Isnin.
Darren Choy |
Katanya,
sebagai nilai tambahan kepada peminat, album itu menawarkan sistem
interaktif, AR yang pertama di dunia dengan kod tersembunyi untuk
melihat gambar-gambar dan lirik lagu menerusi aplikasi telefon pintar
Apple dan Android.
“Seiring dengan perkembangan teknologi, kami menawarkan ciri-ciri interaktif dalam album kali ini yang dinamakan album AR.
“Sistem
ini membolehkan pengguna melihat gambar-gambar dan lirik lagu secara
interaktif dengan mengimbas kod tersembunyi dalam album ini menggunakan
aplikasi berkenaan,” katanya.
Mengenai perjanjian dengan Warner
Music, Sam berkata hubungan baik sebagai rakan industri menyuntik
keyakinan kepada mereka untuk bekerjasama dengan label itu.
Sementara
itu, Pengarah Urusan Warner Music Malaysia, Darren Choy berkata,
kerjasama dengan Bunkface sudah lama dirancang dan ia terjalin pada
waktu yang tepat.
Bunkface memeterai perjanjian dengan Warner Music selaku pengedar album terbaru mereka. |
“Sebenarnya,
sebelum saya menyertai Warner lagi saya sudah berhasrat untuk
bekerjasama dengan mereka (Bunkface). Rupa-rupanya, dalam diam Warner
menerusi Ketua A&R kami Mokhtaza Ahmad (Che Mokh) sudah ‘merisik’
mereka.
“Kemunculan album kedua Bunkface sekali gus menjadikan
hasrat untuk bekerjasama ini satu kenyataan. Dengan kemahiran,
pengalaman dan strategi pemasaran yang ada, kami yakin album ini
mendapat sambutan apabila dipasarkan nanti,” katanya.
Album yang memuatkan 13 trek lagu itu mengandungi empat lagu bahasa Malaysia dan sembilan lagu bahasa Inggeris.
Diterbitkan sendiri menerusi syarikat Bunkface Production Sdn Bhd, album tersebut bakal dipasarkan selepas Hari Raya ini.
sumber- MStar
sumber- MStar
0 comments:
Post a Comment