Tuesday, August 14, 2012

Ibu buaya Sungai Telaga Air diburu

MOHD. SAIFUL menunjukkan mata kail yang akan digunakan untuk menangkap buaya di Sungai Telaga Air, Kuching semalam.
MOHD. SAIFUL menunjukkan mata kail yang akan digunakan untuk menangkap buaya di Sungai Telaga Air, Kuching semalam.
KUCHING - Keluarga nelayan yang berjaya menangkap seekor buaya yang hampir memasuki rumah mereka malam kelmarin, bertekad untuk menangkap seekor lagi reptilia tersebut yang kerap dilihat muncul di Sungai Telaga Air dekat sini.

Mohd. Saiful Sulaihi, 35, berkata, dia bersama rakannya kini merancang untuk memburu buaya yang dipercayai ibu kepada reptilia yang ditangkap malam kelmarin meskipun terpaksa mempertaruhkan nyawa bagi memastikan keselamatan anak-anaknya terjamin.

Menurutnya, mereka merancang untuk memasang empat mata kail dengan menggunakan umpan ayam selain tali sepanjang 18 meter pada setiap kali waktu air pasang bagi menangkap haiwan ganas berkenaan.

"Pada ketika air pasang adalah masa terbaik untuk menangkap ibu buaya tersebut memandangkan masa tersebut haiwan ganas itu gemar muncul ke permukaan air.

"Buaya yang difahamkan sepanjang 4.8 meter itu dipercayai bertelur di kawasan tepi Sungai Telaga Air ini," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Mohd. Saiful memberitahu, lokasi yang dekat dengan sungai dan sentiasa dinaiki air pada waktu air pasang menjadi tempat buaya bertelur.

Menurutnya, beberapa penduduk kampung sering ternampak tapak kaki buaya berhampiran dengan kediaman masing-masing.

sumber- Kosmo

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...