Thursday, September 13, 2012

AS mahu balas dendam kematian duta di Libya

video hina Islam
Pejabat Konsul AS di Benghazi terbakar selepas diserang kelmarin
WASHINGTON - Amerika Syarikat (AS) semalam berikrar untuk membalas dendam ke atas Libya apabila duta mereka dan tiga rakyatnya yang dibunuh dan sudah bersedia untuk menjejaki penjenayah yang disyaki terlibat.

Duta AS, Christopher Stevens yang pernah membantu menyelamatkan bandar Benghazi di Libya Timur semasa revolusi tahun lepas mati malam kelmarin bersama dengan diplomat lain dan dua lagi pegawai keselamatan apabila sekumpulan pengganas menyerbu dan membakar  Konsulat AS.

Konsulat Benghazi adalah salah satu daripada misi diplomatik AS yang berdepan dengan protes selepas pengumuman sebuah filem yang menghina Islam dan Nabi Muhammad SAW sebagai kasanova dan pembunuh yang kejam.

video hina Islam
Sekumpulan rakyat Libya mengadakan tunjuk perasaan melahirkan simpati atas kematian duta Amerika Syarikat dan tiga yang lain, kelmarin
Sumber AS mengatakan serangan empat jam semalam dirancang dan penyerang menggunakan taktik protes.

“Kami tidak akan teragak-agak untuk menuntut keadilan dan perbuatan ini sangat dasyat,” kata Presiden AS, Barack Obama, semalam.

Menurut pegawai AS, kapal pemusnah sedang bergerak ke arah pantai Libya dan kedua-dua kapal USS Laboon dan USS McFaul dilengkapi dengan satelit berpandu Tomahawk cruise peluru berpandu yang boleh diprogramkan untuk sasaran tertentu.

Perdana Menteri Libya, Abdurrahim el-Keib bagaimanapun telah memohon maaf di atas serangan tersebut.

sumber- Sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...