Thursday, September 13, 2012

Software kesan ijazah palsu

Software kesan ijazah palsu
Dr. Muhammad Zaly menunjukkan perisian pengimbas kod bar yang boleh mengesan sesuatu produk itu halal atau tidak.
SKUDAI – Penyelidik Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berjaya membangunkan perisian baharu yang didakwa mampu mengesan ketulenan ijazah graduan.

Sebagai permulaan, perisian itu akan diuji pada bakal graduan majlis konvokesyen universiti itu yang dijadualkan berlangsung pada Oktober nanti.

Menjelaskan lebih lanjut, Pensyarah Kanan Fakulti Alam Bina Jabatan Perancang Bandar dan Wilayah UTM, Dr. Muhammad Zaly Shah Muhammmad Hussein berkata, teknologi yang diberi nama Imbas Pembaca itu merupakan sebuah sistem pengesan identiti sekali gus dapat mengetahui sijil milik individu tersebut sah atau sebaliknya.

Katanya, perisian itu yang boleh dimuat turun secara percuma tidak lama lagi menerusi satu laman web yang sedang dibangunkan berfungsi mengimbas kod bar pada setiap sijil ijazah.

Tambahnya, Imbas Pembaca bukan sahaja boleh digunakan di universiti malah berguna kepada majikan untuk memastikan bakal tenaga kerja mereka menggunakan sijil sah atau palsu.

“Ciptaan ini memang menjimatkan masa kerana sebelum ini majikan perlu menghubungi pihak universiti untuk dapatkan pengesahan tetapi tidak lagi dengan adanya perisian baharu ini,” ujarnya.

Dalam pada itu, Muhammad Zaly turut memperkenalkan satu lagi ciptaannya iaitu aplikasi telefon pintar yang boleh mengesan status halal produk.

sumber- Kosmo

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...