Wednesday, September 12, 2012

Menteri Jepun gantung diri

Tadahiro Matsushita
Tadahiro Matsushita
TOKYO: Menteri Perkhidmatan Kewangan Jepun, mati dipercayai membunuh diri dua hari sebelum sebuah majalah tabloid menyiarkan dakwaan lelaki berusia 73 tahun itu mempunyai hubungan sulit dengan seorang perempuan, menurut laporan, semalam.

Tadahiro Matsushita ditemui tergantung di rumahnya di Tokyo, kelmarin, lapor media Mainichi Shimbun. Menurut laporan itu, sepucuk surat dialamatkan kepada isterinya, Perdana Menteri Yoshihiko Noda dan anggota Kabinet lain, turut ditemui. 

Seorang wanita dari majalah tabloid Shukan Shincho berkata, edisi Rabu (hari ini) akan melaporkan berita mengenai skandal yang melibatkan Matsushita yang “mempunyai hubungan dengan wanita lain” tetapi enggan menjelaskan dengan lebih lanjut. 

Laporan media mengesyorkan majalah itu akan menyiarkan dakwaan Matsushita, yang juga menteri yang bertanggungjawab dalam perubahan dalam perkhidmatan pos, menjalin hubungan dengan wanita lain.

Anggota Kabinet yang lain memberi penghormatan kepada Matsushita semalam dan Menteri Kewangan, Jun Azumi berkata, “Beliau seorang ahli politik veteran dan kualiti kerjanya adalah sangat tinggi.”

Azumi akan menggantikan Matsushita sebagai Menteri Perkhidmatan Kewangan dan Noda akan mengambil alih tugasnya sebagai menteri yang bertanggungjawab dalam menyelia penswastaan rangkaian pejabat pos, lapor Jiji Press. 

sumber- AFP 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...