Tuesday, October 16, 2012

Pelik! Budak suka makan mancis

Budak suka makan mancis

Pemalang – Seorang kanak-kanak perempuan Tiara Handayani (2,5) warga Dusun Sirandu, Kelurahan Purwosari, Kecamatan Comal, Kabupaten Pemalang, Jawa Tengah, mempunyai tabiat pelik iaitu gemar memakan mancis api. Dalam sekali makan sahaja, dia mampu menghabiskan satu hingga dua kotak mancis.

Tabiat pelik anak ke tiga pasangan Bejo (34) dan Sri Handayani (28) tersebut bermula ketika keluarga tersebut melihat Tiara berada di dapur seorang diri dengan mulut sedang mengunyah kepala mancis, sementara batang mancis api tersebut berselerakan di sekelilingnya.

“Waktu itu kami terkejut melihat Tiara memakan sekotak mancis sehingga habis, namun kami lega kerana keesokannya Tiara tidak mengalami sakit perut atau pening akibat makan bahagian kepala mancis itu,” kata Handayani, ibu kepada Tiara.

Handayani mengatakan, Tiara mula memiliki tabiat pelik tersebut sejak berusia sekitar satu tahun. “Untuk mencegah tabiat pelik itu supaya tidak terus berlanjutan, kami sering menyembunyikan kotak mancis ke dalam almari atau tempat lain, namun Tiara tetap pergi ke rumah jiran-jiran untuk mengambil sendiri mancis kemudian memakannya,” katanya.

Dia mengatakan, jika kotak berisi puluhan batang mancis tidak segera dibuang dari dapur atau disembunyikan di tempat yang tidak boleh dicapai olehnya, maka dalam sekali makan sahaja Tiara dapat menghabiskan sebanyak satu hingga dua kotak mancis.

Ibu bapa Tiara mengaku sudah hilang akal bagi melarang anak mereka dari terus melakukan tabiat peliknya, namun oleh kerana Tiara tidak pernah mengeluh sakit setelah memakan mancis, maka mereka terpaksa membiarkan tabiat gadis tersebut.

Selain itu, Tiara juga ada memujuk rakan-rakannya untuk ikut sama memakan mancis namun tidak ada yang mahu, kalau ada pun terus dimuntahkan kerana rasanya tidak sedap.

Sementara itu, Tiara mengaku suka memakan mancis kerana rangup seperti rasa coklat, sehinggakan jika makan sekali pasti mahu lagi.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...